Carl Brandt er lægen, der fik danskerne til at søge sundhedsråd på nettet via Netdoktor. Nu har han sammen med AI-eksperten, Anders Hasle Nielsen, stiftet People’s Doctor – et danskudviklet AI-værktøj, der skal lette lægers dokumentationsbyrde og samtidig forbedre journalnotaterne. Og give alle deres egen doktor i lommen. En række investorer er med om bord. […]
Carl Brandt er lægen, der fik danskerne til at søge sundhedsråd på nettet via Netdoktor. Nu har han sammen med AI-eksperten, Anders Hasle Nielsen, stiftet People’s Doctor – et danskudviklet AI-værktøj, der skal lette lægers dokumentationsbyrde og samtidig forbedre journalnotaterne. Og give alle deres egen doktor i lommen. En række investorer er med om bord.
I dag bruger praktiserende læger i gennemsnit omkring syv minutter på at skrive journalnotater efter hver konsultation.
Men den danske sundhedsstartup, People’s Doctor, gør det automatisk: AI’en lytter med, mens konsultationen finder sted, og genererer notatet i realtid. Lægen godkender dernæst og retter til efter behov.
Ifølge udviklerne kan det reducere den administrative tid til cirka to minutter per patient, og systemet er allerede implementeret i mere end 80 danske klinikker.
Databaseret sundhedsstartup
Anders Hasle Nielsen er CTO og altså medstifter af People’s Doctor. Han er desuden lektor og associeret professor på Chulalongkorn Universitet (Thailands førende), og han har en økonomisk baggrund fra CBS samt en uddannelse fra IT-Universitetet.
”Min tilgang er tal og data,” siger Anders Hasle Nielsen til 24Victoria.
”Jeg ser på, hvordan jeg kan bruge adgang til data til at gøre en reel forskel i verden. Det er min akademiske tilgang – kombineret med en virksomhed, der arbejder med AI kombineret med historik. På kort sigt kan virksomheden hjælpe læger med at lave noter – helt lavpraktisk. Desuden får vi data, som kan føres tilbage til lægerne.”
EU-krav løfter forretning
Founderne har fokus på, at det bliver et EU-krav, at patienten har adgang til noter med løbende implementering frem til 2028.
”Det er en stor mulighed for People’s Doctor,” siger Anders Hasle Nielsen.
”Det bliver nemlig samtidig et lovkrav i EU, at patienterne skal kunne tage deres data med sig – også hvis de rejser. Der mangler således en løsning, hvor data kan følge patienten. EU har lavet en standard for patientdata, FNUX – og uanset system i hvert land burde de kunne levere data i samme format. I Danmark understøtter Novax, XMO og Clinea det allerede.”
Alle får egen doktor i lommen
Læger får nemlig ikke altid stillet det rigtige spørgsmål, for selvom journalen findes, har de ikke tid til at læse alt, ifølge Anders Hasle Nielsen.
En læge rammer i gennemsnit 62 procent rigtigt på diagnoser, og når man har mere statistik, kan man se, hvilke spørgsmål der er de helt rigtige for at løfte de tal.
Hvordan virker det lavpraktisk?
”Man starter jo med at trykke på record, inden konsultationen kører. Systemet registrerer så, hvad patienten siger, hvilke objektive observationer lægen gør, og man laver dernæst en vurdering og en plan,” siger Anders Hasle Nielsen.
”Dertil kommer, at vi i 2027 gerne vil udrulle lægehjælp til fattigere dele af verden, hvor man ikke har adgang til en læge. Så kan man bruge vores AI, der kan give kvalificeret hjælp. Dvs. alle kan have deres egen doktor i lommen via deres smartphone.”
Faktisk er People’s Doctor allerede gået ind i Nigeria, fordi der blandt andet er meget fejlmedicinering, som de kan afhjælpe.
”Projektet er selvfinansierende via en model, hvor forsikringsselskabet AXA tilbyder gratis lægehjælp – mod at de kan benytte folks sundhedsdata. Vi har onboardet hospitaler og klinikker i Nigeria. Med vores løsning får folk adgang til korrekt viden. Vi lancerer en beta i januar,” siger Anders Hasle Nielsen.
Første investorer var læger
De første investorer i People’s Doctor var førende læger og forskere, som også er medinvestorer. Nu kommer flere læger med ind, og i marts kommer så en A-seed runde.
”Ud fra vores kunder og aftaler estimerer vi en værdi på cirka 50 millioner kroner nu. Vi forventer en valuation på 108 millioner kroner i marts,” siger Anders Hasle Nielsen.
Kan der være et habilitetsproblem, når læger har investeret i en platform, de selv er med til at promovere?
”Ja, men vi bruger objektive kriterier. Norske Noteless er de dygtigste indtil videre, men rent objektivt kan vi nu matche dem. Målet er at udkonkurrere dem inden jul. Vi vil være de bedste og måler os mod de bedste,” siger Anders Hasle Nielsen og tilføjer:
”Desuden kan lægerne i Danmark godt lide, at løsningen er dansk. Det handler blandt andet om compliance. Vi er den eneste løsning på markedet, der er 100 procent compliant med EU-standarder (der er pt. 16 løsninger på markedet).”
| FAKTA: People’s Doctor AI’en arbejder i tre trin: 1. Under konsultationen registrerer den symptomer og lægens mulige diagnose. Man analyserer statistikken og ser, hvilke diagnoser det fører til. Hvis patienten siger hoste, ved systemet, hvad det næste spørgsmål skal være. 2. Når besøget er afsluttet, kan patienten både se og tale til sine noter – dvs. man får adgang til sin journal og kan stille spørgsmål til den. Man får et overblik. 3. I stedet for altid at spørge lægen, kan AI’en desuden hjælpe fremover, hvis du har symptomer. Den finder patientens oplysninger og strukturerer dem. Det er især smart i fattigere lande, hvor man ikke har adgang til lægehjælp. Hvis patienten henvises til et hospital, kan lægen sende oplysningerne videre. Kilde: People’s Doctor |