Soundboks-founder: “Vi har en masse stærk content og en stærk historiefortælling”

To unge mænd foran en Soundboks-stand på en festivalplads, omgivet af containere og graffiti.
Soundboks-stiftere, Jesper Theil Thomsen og Christoffer Nyvold. Den sidste stifter, Hjalte Emilio Wieth, mangler. Foto: Nikolaj Thaning Rentzmann / Soundboks

Tre gymnasievenner startede med at lave højtalere for sjov for tolv år siden. Så fik de et favorabelt lån – og i dag har deres virksomhed over 70 ansatte og 300 millioner kroner i omsætning.

De tre foundere af den populære Soundboks-højtaler kendte hinanden fra gymnasiet. Dengang Jesper Theil Thomsen, Christoffer Nyvold og Hjalte Emilio Wieth fik en god idé, der kom af ren lyst.

“Vi har bygget festivalhøjtalere, siden vi var 15-16 år, og så tog den ene ting den anden. Vi oplevede en stor efterspørgsel, da vi begyndte at sælge i Den Blå Avis i 2014,” siger Jesper Theil Thomsen, som i dag er CEO.

Fik et skub

Efterspørgslen i Den Blå Avis gav momentum, fortæller direktøren.

”Vi tænkte: ’Det kan noget, det her’, og året efter rendte vi ind i en gut, der hedder Casper Blom. Han syntes, produkterne var gode – og tilbød os at låne penge på meget favorable vilkår. I marts 2015 gik det rigtig stærkt, og tre måneder senere havde vi solgt for halvanden million kroner.”
I dag har Soundboks en omsætning på knap 300 millioner kroner og de største markeder er Tyskland og USA, mens Danmark udgør 15 procent. I alt har man 70 ansatte i Danmark og en håndfuld i USA.

”Vi har produktion i Kina – og så kører vi det meste andet fra København,” siger Jesper Theil Thomsen.

Fire UPS’er

Jesper Theil Thomsen fortæller, hvorfor han mener Soundboks er den bedste højtaler på markedet til festbrug.

”De fire vigtige USP’er (unique selling points) er, at det kan spille højt, at det kan spille længe, at det er holdbart – og endelig, at det er simpelt, så alle kan bruge det. På kombinationen af de fire, mener vi, at vi er de bedste.”

Jesper Theil Thomsen fortæller, at der i markedet er nogle, som prioriterer mere batterilevetid og mindre volumen.

”Så det kommer også an på præferencer, hvad folk vælger,” siger han og tilføjer:

”En god batterilevetid er for os fem timer på maksimum – eller en hel weekend på lavere volumen.”

Har bygget et livstilsbrand

En vigtig del af forretningsmodellen er at bygge et brand og en livsstil op omkring Soundboksen.

”Vores brand har lidt mere flavor og karakter, end hvis du bare køber et gængs mærke,” siger Jesper Theil Thomsen og uddyber:

”Vi har en masse stærk content og en stærk historiefortælling. Vi har prøvet at tage nogle chancer og kommunikere på en lidt anden måde, end de store brands gør. Vores sag mod det japanske firma Sharp, som vi mener har kopieret vores design, er et eksempel herpå, fordi vi har fortalt meget åbent om det. På den måde kommunikerer vi, at vi ikke er en kæmpe virksomhed – at der står mennesker bag. Vi har selvfølgelig også newsletters og sociale medier samt fokusgrupper. Det handler om at ramme den der lidt mere ærlige tone og de lidt skæve ting.”

”Et andet eksempel er, at vi har kørt udsalg og har skrevet en mail med mere ærlige budskaber. Blandt andet at vi giver rabat, fordi vi simpelthen bare har for mange af produkterne. Det er den ærlighed, vi vægter højt. Vores brand er ekstremt vigtigt, og vi investerer også i teamet rundt om det – det er for os alt fra at lave events til at arbejde på at skabe identiteten,” siger Jesper Theil Thomsen.

Målsætningen er nu at blive et globalt livsstilsbrand, som skaber en god oplevelse og laver fester på alle kontinenter, tilføjer han.

Læs også: Tre skarpe til Jesper Theil Thomsen

Sidst opdateret: 19. marts 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.