Jesper Theil Thomsen er co-founder og CEO i Soundboks. I et interview med 24Victoria fortæller han om status og planer for den hypede virksomhed, der laver den velkendte højtaler. Læs hele historien her
Og her tre korte:
Hvordan er virksomheden finansieret?
”Vi fik investorer med i 2015 og har rejst kapital ad flere omgange siden da. Os tre stiftere ejer cirka 40 procent i dag. Vi har givet overskud en del år, men har så set nogle år med udfordringer i den globale økonomi. Men vi har fortsat med at investere i den fremtidige vækst – og vi er derfor omkring break even nu på EBITDA-niveau (driften, red.).”
Hvordan arbejder man målrettet på at skalere?
”Man arbejder med produktudvikling, på markedsaktiviteter og på at få dygtige folk ind. Det handler om at opbygge arbejdsgange uden, at omkostningerne eksploderer. Hvis du bygger en god base, betyder det forhåbentlig, at når du øger omsætningen med 100 procent, så øger du kun udgifterne med 20-30 procent.”
Hvad har de største udfordringer været undervejs?
”Jeg synes, en udfordring er, at kundegruppen er meget forskellig fra land til land. I USA er kunderne lidt ældre og bruger det til andre events, mens de er yngre i Danmark og Tyskland. Det er komplekst set ud fra et markedsføringsmæssigt synspunkt.
Desuden er det svært at opbygge hardware, uden at der er mange fejl på det, og uden at det koster for mange penge at producere. Især når det skal kunne holde til så mange tæsk, som vores skal, når folk slæber dem med rundt. Vi ved eksempelvis, at alle NBA-holdene, der har Soundbokse, tjekker dem ind i flyet i lufthavnen – helt uden at pakke dem ind. Så det skal kunne holde til lidt.”