Benhård konkurrence på AI-markedet får selskabet bag ChatGPT til at sende sin første TV-reklame nogensinde under søndagens Super Bowl. Det skriver Wall Street Journal.
Siden grundlæggelsen i 2015 har OpenAI oplevet enorm vækst, især efter lanceringen af den populære chatbot ChatGPT i slutningen af 2022.
Og succesen er kommet via minimal brug af betalte annoncer.
Voldsom konkurrence
Reklamen, der angiveligt er på vej under Super Bowl, markerer således en stor ændring i virksomhedens strategi og er deres største satsning på reklame nogensinde, ifølge Wall Street Journal.
Konkurrencen om at udvikle den mest avancerede AI-teknologi og tiltrække brugere intensiveres nemlig i et marked, der allerede er fyldt med store spillere som Microsoft, Alphabet, Meta, Amazon-støttede Anthropic og Elon Musks xAI.
Samtidig dukker nye aktører som den kinesiske DeepSeek pludselig op.
Kan snart blive overhalet
OpenAI er førende med 300 millioner ugentlige aktive brugere, men konkurrenterne ønsker at udfordre denne position.
Googles administrerende direktør, Sundar Pichai, har således fortalt medarbejderne, at han vil have chatbotten Gemini til at nå 500 millioner brugere inden udgangen af 2025, ifølge Wall Street Journal.
Mens OpenAI hidtil har brugt få ressourcer på markedsføring, har konkurrenterne imidlertid ikke holdt sig tilbage. Ifølge reklameanalysefirmaet Mediaradar brugte AI-virksomheder sidste år 332 millioner dollars på reklame, hvilket er mere end en fordobling sammenlignet med 2023.