Londons ikoniske sorte taxaer får snart konkurrence fra en ny generation af selvkørende biler – Waymo planlægger at lancere robotaxier i den britiske hovedstad næste år. Det amerikanske selskab Waymo, ejet af Google-moderselskabet Alphabet, lancerer næste år en fuldt autonom taxatjeneste i London – selskabets første i Europa. Også Uber planlægger at sende robotaxier på […]
Londons ikoniske sorte taxaer får snart konkurrence fra en ny generation af selvkørende biler – Waymo planlægger at lancere robotaxier i den britiske hovedstad næste år.
Det amerikanske selskab Waymo, ejet af Google-moderselskabet Alphabet, lancerer næste år en fuldt autonom taxatjeneste i London – selskabets første i Europa. Også Uber planlægger at sende robotaxier på gaden i samarbejde med den lokale selvkørselsstartup Wayve. Det skriver Wall Street Journal.
Fra hestevogne til robotter
Robotaxierne bliver det nyeste led i et transportsystem med rødder tilbage til 1600-tallet, hvor de første hestevogne – såkaldte Hackney-carriages – fik licens i 1662.
Selvkørende taxaer er allerede et velkendt syn i amerikanske byer som San Francisco, Los Angeles og Austin, og Waymo har netop fået tilladelse til at teste med sikkerhedschauffører i New York City. Sikkerheden kan nemlig stadig være et problem, og Londons særlige gadebillede – en blanding af middelaldergyder, victorianske kvarterer og moderne rundkørsler – bliver en ny udfordring.
Den britiske regering støtter udviklingen som led i en strategi for teknologidrevet vækst. I juni annoncerede regeringen, at pilotprojekter med robotaxier kan gå i gang i foråret 2026, med en fuld lovliggørelse planlagt til 2027. Uber og Wayve har meldt sig klar til at deltage.
Flåde af jaguarer
Waymo sender en flåde af Jaguar I-Pace-biler med sensorer til byen. I første omgang skal menneskelige chauffører kortlægge gaderne og samle data, før bilerne kører helt selv.
London bliver Waymos anden internationale testby efter Tokyo, hvor selskabet begyndte at teste tidligere i år, ifølge Wall Street Journal.
Robotaxierne udgør dog en ny trussel mod Londons traditionelle taxachauffører, der allerede er i tilbagegang. Ifølge licensdata var der 14.069 sorte taxaer i begyndelsen af oktober – mod omkring 22.000 for ti år siden.
Samtidig er antallet af ”private hire”-køretøjer – herunder Uber – steget markant og udgør nu over 96.000 biler. De klassiske sort-taxa-chauffører skal fortsat kunne memorere hele Londons gadenet og bestå den krævende prøve “The Knowledge”, som mange i dag anser for en forældet barriere i GPS-alderen.
| Fakta: Selvkørende biler og robotaxier Selvkørende biler benytter sensorer, kameraer og kunstig intelligens til at navigere uden menneskelig fører. Teknologien testes allerede i storbyer som San Francisco og Phoenix, hvor selskaber som Waymo og Cruise driver kommercielle robotaxitjenester. Waymo, ejet af Google-moderselskabet Alphabet, har gennemført millioner af kilometer uden ulykker med aktiv førerløs drift. I Europa bliver London den første by med fuldt autonome Waymo-biler. I Storbritannien forventes pilotprojekter i 2026 og en national lovramme i 2027. Tilhængere fremhæver klima- og sikkerhedsgevinster, mens kritikere advarer mod sikkerhed, datarisici og tab af chaufførjobs. |