Selvkørende taxaer udfordrer Londons legendariske cabs

Waymos medstifter står foran en hvid selvkørende bil fra virksomheden, som symboliserer lanceringen af robotaxier i London.
Illustration: Gustav Hansson

Londons ikoniske sorte taxaer får snart konkurrence fra en ny generation af selvkørende biler – Waymo planlægger at lancere robotaxier i den britiske hovedstad næste år. Det amerikanske selskab Waymo, ejet af Google-moderselskabet Alphabet, lancerer næste år en fuldt autonom taxatjeneste i London – selskabets første i Europa. Også Uber planlægger at sende robotaxier på […]

Londons ikoniske sorte taxaer får snart konkurrence fra en ny generation af selvkørende biler – Waymo planlægger at lancere robotaxier i den britiske hovedstad næste år.

Det amerikanske selskab Waymo, ejet af Google-moderselskabet Alphabet, lancerer næste år en fuldt autonom taxatjeneste i London – selskabets første i Europa. Også Uber planlægger at sende robotaxier på gaden i samarbejde med den lokale selvkørselsstartup Wayve. Det skriver Wall Street Journal.

Fra hestevogne til robotter

Robotaxierne bliver det nyeste led i et transportsystem med rødder tilbage til 1600-tallet, hvor de første hestevogne – såkaldte Hackney-carriages – fik licens i 1662.

Selvkørende taxaer er allerede et velkendt syn i amerikanske byer som San Francisco, Los Angeles og Austin, og Waymo har netop fået tilladelse til at teste med sikkerhedschauffører i New York City. Sikkerheden kan nemlig stadig være et problem, og Londons særlige gadebillede – en blanding af middelaldergyder, victorianske kvarterer og moderne rundkørsler – bliver en ny udfordring.

Den britiske regering støtter udviklingen som led i en strategi for teknologidrevet vækst. I juni annoncerede regeringen, at pilotprojekter med robotaxier kan gå i gang i foråret 2026, med en fuld lovliggørelse planlagt til 2027. Uber og Wayve har meldt sig klar til at deltage.

Flåde af jaguarer

Waymo sender en flåde af Jaguar I-Pace-biler med sensorer til byen. I første omgang skal menneskelige chauffører kortlægge gaderne og samle data, før bilerne kører helt selv.

London bliver Waymos anden internationale testby efter Tokyo, hvor selskabet begyndte at teste tidligere i år, ifølge Wall Street Journal.

Robotaxierne udgør dog en ny trussel mod Londons traditionelle taxachauffører, der allerede er i tilbagegang. Ifølge licensdata var der 14.069 sorte taxaer i begyndelsen af oktober – mod omkring 22.000 for ti år siden.

Samtidig er antallet af ”private hire”-køretøjer – herunder Uber – steget markant og udgør nu over 96.000 biler. De klassiske sort-taxa-chauffører skal fortsat kunne memorere hele Londons gadenet og bestå den krævende prøve “The Knowledge”, som mange i dag anser for en forældet barriere i GPS-alderen.

Fakta: Selvkørende biler og robotaxier

Selvkørende biler benytter sensorer, kameraer og kunstig intelligens til at navigere uden menneskelig fører. Teknologien testes allerede i storbyer som San Francisco og Phoenix, hvor selskaber som Waymo og Cruise driver kommercielle robotaxitjenester.

Waymo, ejet af Google-moderselskabet Alphabet, har gennemført millioner af kilometer uden ulykker med aktiv førerløs drift. I Europa bliver London den første by med fuldt autonome Waymo-biler. I Storbritannien forventes pilotprojekter i 2026 og en national lovramme i 2027. Tilhængere fremhæver klima- og sikkerhedsgevinster, mens kritikere advarer mod sikkerhed, datarisici og tab af chaufførjobs.
Sidst opdateret: 18. oktober 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Er du interesseret i tech & startups?

Du modtager en mail med særligt udvalgte artikler tirsdag og fredag.