Tesla er i gang med første step i planerne om at udrulle deres førerløse taxi-service kaldet Robotaxi. Ville du betale 4,20 dollars – svarende til lidt over 27 kroner – for en prøvetur i en førerløs Tesla? Dét var tilfældet i går, hvor Teslas første førerløse taxi kørte sine første kilometer, skriver New York Times. […]
Tesla er i gang med første step i planerne om at udrulle deres førerløse taxi-service kaldet Robotaxi.
Ville du betale 4,20 dollars – svarende til lidt over 27 kroner – for en prøvetur i en førerløs Tesla?
Dét var tilfældet i går, hvor Teslas første førerløse taxi kørte sine første kilometer, skriver New York Times.
Lokationen var Austin i Texas, og taxi-servicen kaldet Robotaxi var udelukkende for udvalgte personer – primært bestående af Tesla-supportere – da der er tale om et forsøgsprojekt. Eftersom der er tale om et forsøg, var der også placeret sikkerhedsmonitorer på de forreste sæder, og bilerne kørte på bestemte veje.
Som det er lige nu, må Teslas Robotaxi heller ikke køre i dårligt vejr. Tesla benytter sig primært af kameraer, og her undersøger Den Nationale Trafiksikkerhedsmyndighed om kameraerne oplever fejl, når vejrforholdene er dårlige. Nogle eksperter mener nemlig, at et udelukkende brug af kamera-teknologi er mindre sikker, end hvis man også benytter sig af rader og laser-baserede sensorer.
Hård konkurrence
Det er Teslas ejer, Elon Musks, drøm om at bruge AI til at udbrede Robotaxi til at kunne køre på alle veje, hvorfor Austin-forsøget kan give en lille pejling på, om dét er muligt, eller hvor langt der i givet fald er. Ifølge New York Times’ kilder er der lang vej igen for Tesla.
Projektet har dog fået stor opmærksomhed fra investorer, analytikere og Tesla-supportere, som alle følger nysgerrigt med, da førerløse taxi-services formentlig er fremtiden. Konkurrencen er bare stor.
Waymo, som Google ejer, kører allerede omkring 250.000 ture om ugen i Austin, Phoenix, Los Angeles og San Francisco Bay-området. De har endda planer om at udvide til Atlanta, Miami og Washington de kommende måneder.
Andre konkurrenter i form af Amazon-ejede Zook, Volkswagen samt startuppen Ayride, der samarbejder med Hyuandai, tester ligeledes førerløse køretøjer af i Austin. De tilbyder dog ikke ture til offentligheden endnu.