Ekspert i sportsbranding mener, at den danske sportstech-virksomhed har gode muligheder for vækst og skalering i fremtiden. De skal bare huske at have fokus på deres brand.
I sidste uge kunne vi oplyse, at den danske sportstech-virksomhed Liiteguard agter at vækste og skalere yderligere i 2025 og årene, der kommer.
Det er især øget produktinnovation og et endnu større fokus på samarbejdet med de eksisterende kunder, som skal sikre den ekstra vækst.
Sportsbranchen er dog en branche fyldt med store spillere som Adidas, Puma, Nike, Under Armour og danske Hummel. Så hvor stærkt er Liiteguards brand egentlig?
Til at svare på dét spørgsmål, har 24Victoria kontaktet Kenneth Cortsen, der er Ph.D. og forsker i sportsbranding fra Professionshøjskolen UCN.
”I en dansk kontekst er Liiteguards brand stærkt. Brandet er centreret om gode, innovative produkter, der kan understøtte atleters performance – eksempelvis deres strømper, der har fået en masse positive anmeldelser og deraf spredt sig viralt,” forklarer han.
Det hårde udland
Brandingeksperten påpeger, at Liiteguards udfordring lige pt. er at øge tilstedeværelsen og brandkendskabet uden for Danmark.
Det er hårdt, fordi det globale sportsbeklædningsmarked er endnu mere konkurrencepræget end det danske, og Liiteguard ikke endnu har sikret sig den store opmærksomhed i udlandet.
Kenneth Cortsen mener derfor, at det er alfa og omega, at Liiteguard udarbejder en fokuseret målsætning for markedsføring og brandudvikling, hvis de skal have succes på den internationale scene – eksempelvis Sverige og Tyskland, som Liiteguard selv har åbnet op for som potentielle markeder at søge mod.
”Hvis Liiteguard skal bryde igennem på det internationale marked, er det virkelig vigtigt, at de har nogle gode brandambassadører – eksempelvis atleter eller idrætsfolk. Liiteguard skal kommunikere, hvordan deres unikke værdilbud og innovative produkter kan differentiere sig fra de andre på det internationale marked,” siger han.
Fremtiden
Kenneth Cortsen understreger, at Liiteguards ambitioner om vækst afhænger af, hvordan de forvalter brandprocessen. Hvis de gør det på en kompetent måde, er der gode muligheder for vækst og skalering – både nationalt og internationalt.
Han påpeger nemlig, at de har nogle gode produkter, og at brandet er relevant lige nu og her i Danmark. Noget, der er fundamentalt for succes jævnfør hans forskning.
Nogle gange ser man dog bare, at gode produkter har svært ved at skalere og vækste yderligere.
”Brandet er altafgørende for at kunne skalere. For Liiteguards vedkommende befinder de sig på et forbrugermarked, og her er brandet også bestemt af, hvordan forbrugerne adopterer brandet og produkterne. I sidste ende er det markedet og forbrugerne, der bestemmer, om et brand er stærkt,” udtaler han.