Viio.io har god vind i sejlene for tiden, hvor kunderne især efterspørger en situationsanalyse for at få et overblik over europæiske alternativer til amerikansk- og kinesisk software.
Michael Fornander er om nogen en mand, der kender til software, da han har arbejdet i SaaS-branchen i en god sjat år.
Hvis du ikke på stående fod kender til hans meritter, så er det især værd at nævne, at han var med til at bygge Komfo op i 2008. Virksomheden, der fokuserede på sociale medier og advertising, blev opkøbt af Sitecore i juli 2016.
Michael Fornander blev efterfølgende tilknyttet Sitecore, hvor han arbejde på deres kontor i San Francisco-området. Startup-drømmen var dog stadig til stede, så han kastede sig ud i et nyt iværksættereventyr med Sentientic.
Det gik desværre ikke som præsten prædikede, men i januar 2020 var han med til at stifte Viio.io, som derimod buldrer derudad. 24Victoria har derfor taget en statussnak med manden.
Hvordan går det med forretningen for tiden?
”Det går godt, og der er virkelig fart på. Sidste år rundede vi en magisk grænse på 1 million Euro (cirka 7,46 millioner kroner, red.) i revenue, og vi vokser omkring 100 procent om året. Generelt set møder SaaS-markedet lidt modgang, men det virker til, at vores produkt og koncept er holdbart.”
Hvordan kan I hjælpe virksomheder?
”Vi hjælper CFOs og CIOs i virksomhederne med at få styr på alle de stykker software, som medarbejderne bruger – men også i nogle tilfælde dem, de ikke bruger. De får et overblik over, om der tools, der skal skiftes ud, er overlappende eller måske ikke længere er relevante for dem.”
Det varierer selvfølgelig fra virksomhed til virksomhed, men hvor meget gavner jeres hjælp på et generelt plan?
”I sammenligning til andre Saas-virksomheder på markedet, har vi virkelig gjort det nemt at se, hvor der er spild, og hvad tingene koster. Potentialet for besparelser er stort, men virksomhederne ved ikke altid, hvor besparelserne ligger. Via vores analyser kan vi finde frem til de steder, hvor de kan spare penge.
Hvis virksomheden måske har købt Adobe-licenser til alle 500 medarbejdere, kan vi gå ind og analysere hvem, der bruger Adobe-licensen, og i givet fald hvor meget. Herefter kan vi fremlægge data om, at der måske er et givent antal licenser, der med fordel kan cuttes fra.”
Hvor meget kan de spare?
”Vores vurdering af, hvor meget den pågældende virksomhed kan spare, stammer fra Gartner Research, som laver en masse analyser på software-markedet. Baseret på deres analyser er omkring 25 procent af de fleste virksomheders budget på software spildt. Her kan vi tilbyde de fleste af vores kunder en besparelse på omkring 3X af deres investering.”
Hvordan har I mærket til det større fokus på europæisk software og tech ude i samfundet?
”Lige for tiden mærker vi stor efterspørgsel på situationsanalysen, så kunderne har planen klar, hvis og hvornår de vil skifte til europæiske alternativer.
Vores analyser, der er baseret på en database med over 60.000 software-tjenester, giver dem et nemt og hurtigt overblik over deres egne tools, og hvilke alternativer, der er. Det er dermed nemmere for virksomhederne at lave en plan for, om de skal søge mod europæiske alternativer – og i givet fald hvornår det giver mening i forhold til deres eksisterende licenser og kontrakter.”
Hvor tror du, at Viio.io er om fem år?
”Vi har en fem årsplan, hvor vi i 2028 regner med at runde 15 millioner euro (cirka 112 millioner kroner, red.) i revenue. Om det ligger fem eller seks år ude i fremtiden, ved jeg ikke, men dér regner vi med at runde 50 millioner euro (cirka 373 millioner kroner, red.) i revenue. Vi har pt. fokus på Norden og Benelux, men på sigt vil vi gerne brede os ud til resten af Europa samt USA.”