Tidlige tegn på opbremsning i det amerikanske digitale annoncemarked er begyndt at vise sig i april.
Det amerikanske marked for digitale annoncer – til en værdi af 350 milliarder dollars årligt – står over for et tilbageslag.
Dét marked har ellers været en afgørende indtægtskilde for techgiganterne og har finansieret deres satsninger inden for AI og andre vækstområder. Men mange små virksomheder overvejer nu at skære ned som følge af stigende toldsatser. Det skriver Wall Street Journal.
Første tendenser i april
Ifølge analytikere og annoncører viser de første tendenser fra april en nedgang i annonceaktivitet inden for både bilbranchen, rejseindustrien, mode og e-handel, ifølge Wall Street Journal.
“Der har allerede været en reaktion,” siger digital annoncekonsulent, Eric Seufert, til avisen og uddyber:
“Det, virksomhederne gør nu, er at forsøge at spare penge for at kunne betale de toldsatser, de jo skal betale. Den mest effektive måde at gøre det på er at skære i annonceforbruget.”
Udsat marked
Annoncemarkedet er særligt følsomt over for økonomiske udsving, da virksomhederne typisk skærer i markedsføringen, når forbrugerne holder igen. De nye toldsatser og de afledte konsekvenser som inflation og forsyningsproblemer ventes at ramme både medier og techselskaber, der er stærkt afhængige af annoncer.
Hvis nedgangen i økonomien fortsætter, kan det betyde et fald på mange milliarder dollars i omsætning for både Meta og Alphabet. Meta risikerer at miste op mod 10 milliarder dollars i annonceindtægter – især fra Kina – hvor lavprisplatforme som Temu og Shein tidligere har drevet markant vækst.
Google kan også blive ramt af faldende annonceforbrug fra kinesiske aktører. USA planlægger nemlig at lukke et smuthul, der hidtil har gjort det muligt at importere varer uden told, så længe værdien var under 800 dollars. Men det er snart fortid, skriver Wall Street Journal.