E-commerce-startup er nomineret til pris: Vil opbygge en platform for cirkulær økonomi for genbrugstøj

Freja Falk, grundlægger af Roberta, iført lyserød trøje med hvidt “R” på brystet – nomineret til DI eCom Talent Award 2025.
Navnet Roberta stammer fra Freja Falks ønske om et stærkt pigenavn til virksomheden. Døtrene hedder Olivia og Alma, så der skulle et ’O’ og et ’A’ med i navnet. Freja Falk mener, at Roberta er et stærkt navn, nemt at udtale og huske, og så er forbindelsen til døtrene i hus. Freja Falk forsøger endda at nedlægge veto for, at et potentielt tredje barn skal starte med ’E’. Foto: Lars Mikkelsen

Dansk Industri har nomineret Roberta til eCom Talent Award i innovationskategorien. Drømmen for den lille startup er at skalere deres koncept, så en cirkulær økonomi for genbrugstøj kan skabes.

Roberta, der er en platform for køb- og salg af genbrugstøj til børn, er nomineret til Dansk Industris eCom Talent Award.

Virksomheden er nomineret for deres udvikling af AI-robotten Robotto, som automatiserer produktoprettelsesflowet ved genbrugstøj. Noget, som normalt tager lang tid, da hvert enkelt stykke tøj skal oprettes særskilt, men her kan Robertas løsning altså automatisere processen, hvilket er yderst tidsbesparende.

Robotto kan helt specifikt genkende mærker og størrelser samt skrive beskrivelser af tøjet – også hvis der er huller, slitage eller lignende, som netop kan forekomme ved genbrugstøj.

Freja Falk, der er grundlægger af Roberta, kan næsten ikke få armene ned over nomineringen.

”Det er en kæmpe anerkendelse af vores arbejde – især når man tænker på, at vi er en lille virksomhed med to personer, og det er et så stærk felt. Hvis vi vinder, er det en yderligere blåstempling og validering af vores arbejde, koncept og produkt,” udtaler hun til 24Victoria.

Selve prisuddelingen finder sted den 25. april ved konferencen Talentfaktor. 

På loftet eller i kælderen?

Hvis Roberta vinder konkurrencen, vil det være noget af en milepæl for startuppen, som er mindre end et år gammel.

Freja Falk og hendes kæreste Mikkel Pedersen, der er medstifter og teknisk chef i virksomheden, er forældre til to små piger på henholdsvis et og fire år. Freja Falk fandt dog hurtigt ud af, at børnene voksede ud af deres børnetøj, inden de nåede at blinke med øjnene.

Tøjet endte derfor på loftet eller i kælderen, og deraf opstod idéen til Roberta.

Freja Falk tænkte, at det burde være muligt at skabe en platform, hvor tøjet kunne gøre større gavn, samtidig med at det blev nemmere og mindre tidskrævende at købe og sælge genbrugstøj til børn.

Kæresteparret gik derfor i gang med at stifte virksomheden, og programmeringsarbejdet startede i maj 2024. Den første version af deres app landede i App Store og Google Play i august 2024. I dag er der næsten 600 brugere med over 100 aktive sælgere.

”Vi oplever, at der er en stor interesse i at sælge børnetøj, hvor brugerne ikke selv skal gøre en større indsats,” forklarer Freja Falk.

Robertas koncept går i alt sin enkelthed ud på, at brugerne køber en Roberta-pose i appen, får den tilsendt med posten, fylder posen op med tøj, og så klarer Roberta resten. Alle produkter er derfor samlet hos Roberta, og køberne kan købe fra flere forskellige sælgere i samme ordre. Præcis ligesom ved traditionelle webshops – her er det bare genbrug.

”Tanken med Roberta er at opbygge en cirkulær økonomi, hvor du som forbruger – forhåbentlig – køber genbrugstøj hos Roberta, og når børnene er vokset ud af det, kan du sælge det videre igen via vores platform,” forklarer Freja Falk.

Fremtiden

Freja Falk understreger, at Roberta adskiller sig fra andre platforme for genbrugstøj gennem deres AI-robot Robotto, som altså minimerer tidsforbruget ved oprettelse af tøj, der skal sælges. Det var også dét, som Dansk Industri lagde vægt på, da de nominerede virksomheden.

Grundlæggeren kan se store potentialer i deres lille ’guldæg’.

”Teknologien kan implementeres mange steder i E-commerce. Vi arbejder pt. på at udarbejde en ny og større model, som gør det endnu mere effektivt og tidsbesparende, og som for eksempel på sigt kan skaleres til andre produktgrupper. Vi tror på, at teknologien kan gøre genbrugsmarkedet til en profitabel cirkulær økonomi, og som stadig er profitabelt for tøjvirksomhederne,” siger hun.

Hvad fremtiden ellers bringer vides ikke, men Freja Falk er fortrøstningsfuld. Hun påpeger igen og igen, at Roberta er mindre end et år gammel, så det gælder også om at have tålmodighed, da det tager tid at opbygge en platform, men drømmene er store.

Vi håber, at en de store spillere, som kun sælger nyt tøj – for eksempel Bestseller – kan se fidusen i vores teknologi og på sigt kunne have lyst til at tilføje os som et grønt ben til deres virksomhed. Men det kan også være, at vi kan få noget funding og skalere Roberta så stor, at vi kan agere som mellemmand for de store tøjvirksomheder, og de køber ind på vores teknologi. Vi må se, hvor vi lander i fremtiden,” lyder det fra hende.

Sidst opdateret: 2. april 2025

1 kommentarer

En reaktion

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.