Den kinesisk e-handelsapp, DHgate, er blevet populær i USA – efter Trumps toldkrig er sat ind. Amerikanerne kan købe varer direkte hos kinesiske fabrikker.
Der er tale om en Beijing-baseret onlineplatform til grænseoverskridende handel, og den blev i denne uge den næstmest populære app i Apples App Store i USA – kun overgået af ChatGPT. Det skriver Wall Street Jounal.
TikTok hjælper
Stigningen i DHgates popularitet skyldtes, ifølge avisen, virale TikTok-videoer lagt ud af kinesiske influencere, som forklarer, hvordan globale forsyningskæder fungerer.
DHgate giver købere i hele verden mulighed for at handle direkte hos kinesiske fabrikker, som også producerer populære vestlige brands – til en lav pris.
Således har emnet “China ‘Exposes’ Luxury Brands” været populært på TikTok i løbet af ugen, og kinesiske brugere har delt korte videoer, der viser, hvordan luksusmærker fra Vesten – fra håndtasker til yogabukser – faktisk bliver produceret på kinesiske fabrikker.
I en video hævder en TikToker, at ubrandede yogabukser kan købes for så lidt som 15 dollars, produceret i de samme fabrikker og med samme kvalitet som bukser fra et kendt vestligt mærke, som kan koste over hundrede dollars i USA.
Disse bukser, håndtasker eller andre varer købt direkte fra kinesiske fabrikker vil stadig være markant billigere end lignende varer fra en amerikansk forhandler – selv efter de høje amerikanske toldsatser er sat ind. Det er i hvert tilfælde budskabet fra de kinesiske TikTokere.
Kinesiske shoppingapps vækster
DHgate blev grundlagt af Wang Shutong, en kvindelig kinesisk iværksætter, i 2004, og platformen forbinder små kinesiske virksomheder med udenlandske virksomheder og enkeltpersoner.
Den markante vækst, som DHgate nu oplever, er en del af en ny trend. Kinesiske shoppingapps har nemlig generelt oplevet stigende popularitet, siden Kina meddelte, at de ville hæve tolden på amerikanske varer som gengældelse for Trumps toldkrig – og Trump slog tilbage med en told på 145 procent på kinesiske varer.