Både Mastercard og Visa hopper nu med på AI-bølgen, hvor de vil udvikle AI-genereret shopping.
Fokus på AI-genereret shopping har oplevet en markant forøgelse på det seneste, skriver Techcrunch.
Igår offentliggjorde Visa nemlig, at de træder ind på AI-scenen og vil samarbejde med en lang række virksomheder – deriblandt Anthropic, IBM, Microsoft, Mistral AI, OpenAI, Perplexity, Samsung og Stripe – for at udvikle AI-genereret shopping, som er ’mere personlig, mere sikker og mere bekvem’ for forbrugerne.
Det skal simpelthen være muligt for AI-agenter at foretage køb online på baggrund af forbrugernes forudvalgte præferencer.
”Hver forbruger sætter sine grænser, og Visa hjælper med resten,” lød det i en udtalelse fra Jack Forestell, der er produkt- og strategichef i Visa.
Ikke de eneste
Visa er dog ikke de eneste, som kaster sig ud i AI-genereret shopping. Mastercard meddelte nemlig i tirsdags, at de også vil give AI-agenter mulighed for at handle på forbrugernes vegne.
Mastercard mener, at deres nye tilbud vil ’forbedre AI-samtaler for både mennesker og virksomheder’ ved at integrere betalinger i skræddersyede anbefalinger på baggrund af indsigter fra andre platforme.
Mastercard kommer til at arbejde sammen med Microsoft, IBM, Braintree og Checkout.com.
Tidligere har PayPal og Amazon også givet udtryk for, at de tester og eksperimenterer med AI-genereret shopping.