”Vi skal ikke ’bare’ være et dansk alternativ til WeTransfer”

Ridwan Said er co-founder og CEO i Affily Network. Foto: Nicolai Foldgast. Illustration: Gustav Hansson

Affily Transfer er et nyt, dansk værktøj til filoverførsel, og ambitionerne er store hos Affily Network, som står bag værktøjet. De skal ikke ‘bare’ være et alternativ til WeTransfer. ”Vi skal ikke ’bare’ være et dansk alternativ til WeTransfer. Vi går benhårdt efter at blive en global spiller på markedet. Vores fokus er pt. at […]

Affily Transfer er et nyt, dansk værktøj til filoverførsel, og ambitionerne er store hos Affily Network, som står bag værktøjet. De skal ikke ‘bare’ være et alternativ til WeTransfer.

”Vi skal ikke ’bare’ være et dansk alternativ til WeTransfer. Vi går benhårdt efter at blive en global spiller på markedet. Vores fokus er pt. at opbygge et stærkt produkt og en base her i Danmark, derefter at skalere til Norden, for til sidst at ramme det globale marked,” forklarer Ridwan Said 24Victoria med et stålsat blik.

Ridwan Said er co-founder og CEO i Affily Network, som bedst kan beskrives som en platform, der matcher content creators og brands med hinanden. Affily Network gik og puslede med nogle småting – blandt andet udarbejdelse af et værktøj til filoverførsler content creaters imellem, men pludselig skete der noget i verden, som satte fart over projektet. 

Store, prominente medier kunne nemlig berette om, at det velbenyttede værktøj til at overføre filer, WeTransfer, havde opdateret deres vilkår, hvorved WeTransfer fik 100 procent rådighed over filer, der deles via deres værktøj. Hermed kunne WeTransfer blandt andet lave intern AI-træning på baggrund af andres materiale. Noget, WeTransfer dog selv har afvist vil ske.

Affily Network tænkte dog, at det ikke kunne være rigtigt med de opdaterede vilkår, og at der skulle være en anden måde at overføre filer på. Der blev derfor trådt på speederen, og Affily Transfer så dagens lys.

God feedback

På dén måned, der er gået, har over 200 brugere delt mere end 3.000 filer via Affily Transfer. Og feedbacken har overvejende været god, kan Ridwan Said fortælle.

”Vi har fået god feedback fra mange af vores brugere. Visse brugere har også påpeget manglende features i vores værktøj – blandt andet muligheden for personlig branding ved filoverførsler, så brugerne selv kan vælge logo, farve og andre ting. Dét har vi bygget på sidenhen. Det er essentielt for os at være i dialog med brugerne, så vi kan bygge det bedst mulige produkt,” siger han.

Det gode produkt skal bygges

Lige nu er fokus ikke på at få investorer med ombord eller at bruge penge på marketing. De har udelukkende fokus på at udvikle et solidt produkt, før kapital udefra skal indtænkes.

”Vores fokus er at bygge et solidt produkt, så vi står godt rustet til at skalere i fremtiden. På dét tidspunkt, skal vi selvfølgelig have kapital udefra. Forhåbentlig kan vi være på et udenlandsk marked inden for et år,” siger Ridwan Said.

Her i opstartsstarten er det primært content creators, marketingfolk og kreative ildsjæle, som er deres målgruppe, men i takt med, at Affily Transfer vokser sig større og større, skal værktøjet omfavne alle. I starten er det da også gratis at overføre filer via Affily Transfer, men på sigt skal man som bruger betale, når man overstiger en given mængde data.

Sikkert værktøj

For Ridwan Said og resten af Affily Network er det vigtigt, at Affily Transfer er sikkert at bruge. Brugerne skal ikke frygte, at deres kreative materialer bliver brugt til AI-træning eller lignende.

Derudover skal brugerne heller ikke være nervøse for, at deres filer misbruges på anden vis, understreger Ridwan Said.

”Der vil altid være en risiko for hackerangreb – det gælder faktisk alle på markedet – men vi har taget alle vores forbehold i forhold til datasikkerhed. Derudover hostes vores data i EU, så det bliver inden for EU’s grænser, hvor der er kontrol over det.” 

Sidst opdateret: 30. august 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Er du interesseret i tech & startups?

Du modtager en mail med særligt udvalgte artikler tirsdag og fredag.