Sarah Wynn-Williams, der er tidligere direktør for global politik hos Facebook, udtaler i en høring, at tech-virksomheden specifikt har målrettet annoncer og reklamer mod teenagere ud fra deres følelser.
I går fandt en høring sted i Senatet i USA. Høringens primære fokus omhandlede Metas kontakter til Kina, men de amerikanske senatorer fik også vendt andre ting.
Sarah Wynn-Williams, der er tidligere direktør for global politik hos Facebook (det nuværende Meta, red.) men nu whistleblower, var indkaldt som vidne. Hun kunne informere, at tech-virksomheden specifikt har målrettet annoncer og reklamer mod teenagere i alderen 13-16 ud fra deres følelser. Det skriver TechCrunch.
Til senatorerne sagde hun blandt andet:
”Meta kunne identificere, hvornår de følte sig værdiløse, hjælpeløse eller som en fiasko. Dén information ville Meta dele med annoncører. Annoncører forstår, at når folk ikke har det godt med sig selv, er det ofte et godt tidspunkt at pitche et produkt, da folk er mere tilbøjelige til at købe noget.”
Eksempler
Sarah Wynn-Williams kom desuden med eksempler på, hvordan denne proces kunne se ud i virkeligheden. Hvis en teenagepige for eksempel slettede en selfie, kunne annoncørerne vælge at pitche et skønhedsprodukt, da hun måske ikke følte sig tilfreds med sit udseende.
Annoncørerne kunne også finde på at målrette reklamer og annoncer om vægttab, hvis data gav indikationer på, at teenagerne havde negative tanker om deres kroppe, forklarede Sarah Wynn-Williams.
Whistlebloweren påpegede ligeledes, at tech-virksomheden var fuldt bevidst om, at teenagere er en af de meste sårbare befolkningsgrupper – hvis ikke den mest sårbare.
I en offentlig erklæring benægter Meta Sarah Wynn-Williams’ påstande, da de er ”falske og langt fra virkeligheden”, mener tech-virksomheden.