Influencere har behov for at blive sat sammen med virksomheder – og omvendt. Det match faciliterer en ny platform under navnet Webcontent, og de har allerede 900 influencere i folden.
24-årige Mathias Hansen var egentlig elektriker, men arbejdede med content ved siden af, mens 27-årige Sebastian Hørberg før har arbejdet med influencer-marketing.
I dag er Mathias Co-founder og Client Manager, mens Sebastian er Co-founder og Commercial Director i deres egen virksomhed, Webcontent – med fokus på et voksende marked.
Influencer-marketing rykker sig
Platformen, som Webcontent tilbyder, er for UGC–creators (user-generated-content), altså influencere, der laver content direkte til en virksomhed.
”Det er en ny gren inden for influencer-marketing,” siger Sebastian Hørberg.
Han uddyber:
”Vi startede WebContent, fordi UGC virkelig rykker for virksomhederne, og de ønsker at optimere deres annoncer. Men det er tidskrævende. Det vidste vi, fordi vi selv sad på et bureau, og derfor har vi bygget en platform baseret på alle de problemer, der er i markedet.”
Hvad er det konkret for nogle problemer, I afhjælper?
“Virksomhederne skal hverken bruge tid på at kommunikere med creators/influencers, revidere indholdet eller betale dem. Dertil har virksomhederne en masse kreativt analysearbejde, som vi også hjælper med,” siger Sebastian Hørberg og tilføjer:
”Vi hjælper dem således med at forstå, hvad der performer i en kampagne, og så kombinerer vi det med hele platformen. Vi er både en ren marketingplatform, der er nem at bruge, hvis man ønsker det. Men det smarte er, at man også kan få rådgivning. Det vil sige, at vi både er en platform og en sparringspartner.”
Hjælper influencere med at tjene mere
Hvis man kommer til Webcontent som influencer, kan de som udgangspunkt hjælpe med forretningen.
”Vi kan helt enkelt hjælpe med at tjene flere penge, men du er ikke tvunget til at gå ud med noget. Du ligger på vores platform, efter vi har godkendt dig. Det er gratis, og så kan du sige ja eller nej til opgaver.”
Algoritmen bygger på ’noget budget og noget kategori’, og så matcher Webcontent automatisk med virksomhederne.
”På den måde er det meget nemmere at tjene penge som influencer,” siger Sebastian Hørberg.
Hvad skal der til for, at I optager en influencer på jeres platform?
”Man skal være pålidelig, levere til tiden og være god foran et kamera. That’s it.”
Hvor mange influencers har I med ombord?
”Vi har knap 900, og vi får ca. syv nye med ombord hver dag. Vi har en ny platform, hvor alle bliver kørt ind, og her gør platformen influencerens arbejde langt nemmere. På den måde kan vi tiltrække de bedste – og være med til at gøre dem bedre.”
Laver I selv kvalitetskontrol?
”Vi sidder manuelt og laver kvalitetskontrol for at sikre en vis standard – det er alfa og omega, og derfor vælger mange os, fordi vi kvalitetssikrer alt, så kunden får færdigt materiale, der spiller.”
Hvad har I selv lagt i virksomheden?
”Vi har lagt 20.000 kr. hver til et ApS, og så har vi gået uden løn i flere måneder. Vi arbejdede med det tre måneder, før vi fik CVR-nummer d. 1. december, og i teorien er vi først færdige nu, men vi har haft en masse kunder igennem maskineriet – og lavet en række fejl, som vi har lært af.
I oktober måned forlod halvdelen af kunderne os, men nu har vi fået de rigtige kunder ind, som vi kan hjælpe med strategisk rådgivning sammen med adgangen til platformen.”
Hvem er jeres konkurrenter?
”Den største er Influee, et amerikansk selskab. Men når vi taler med kunder, vipper vi dem af pinden, fordi vi er lokale og kender det skandinaviske marked.”
Hvad koster jeres ydelser?
”Man får de første tre måneder for 2.500 kr. månedligt for adgang til kunden, og dernæst får de fleste virksomheder lavet en ’customized’ pakke. Dertil har vi nogle pakker, der koster fra 5.000 kr. og op til 20.000 kr.”
Hvilke kunder går I efter?
”Vi går bevidst efter de store kunder for at skabe den største fordel, og så kan vi bedre gå ud og prikke til de små bagefter. Vi har f.eks. haft Ønskeskyen, Molly og Teeshoppen. Alle de større e-commerces i Danmark har også været inde omkring os,” siger Sebastian Hørberg.