Danske Medier: Danskernes brug af onlinenyhedsmedier stiger

Dicle Duran Nielsen fra Danske Medier udtaler sig om unges nyhedsforbrug og tilliden til troværdige medier ifølge Dansk Online Index
Dicle Duran Nielsen har været CEO hos Danske Medier siden 1. marts 2024. Foto: Jette Schrum

Efter Donald Trumps indtræden i Det Hvide Hus er danskernes brug af publicistiske onlinenyhedsmedier steget. Chef hos Danske Medier ser det som et udtryk for et stigende behov for troværdige nyhedsmedier.

11 procent – eller lidt mere end fem millioner.

Så meget er antallet af daglige sidevisninger på Danmarks landsdækkende nyhedssites steget, hvis man sammenligner første kvartal 2025 med fjerde kvartal 2024. Det fremgår af tal fra Dansk Online Index.

Hvis man tager et nærmere kig på tallene, sker der en betydelig stigning omkring Donald Trumps indsættelse som USAs præsident i januar. Her kom han med en masse kontroversielle og skarpe udmeldinger – blandt omkring Grønland og Rusland-Ukraine-konflikten. Noget, danskerne altså gerne ville følge med i. Denne interesse har været ret vedholdende, viser tallene.

Der er ikke påvist nogen decideret kausalsammenhæng mellem danskerne stigende brug af onlinenyhedsmedier og Donald Trumps udmeldinger, men CEO i Danske Medier, Dicle Duran Nielsen, ser det som et udtryk for, at danskerne har efterspurgt troværdighed.

“Tilliden til de danske medier er generelt høj, og fremgangen i sidevisninger indikerer, at når troværdigheden og nuancerne er afgørende, er det vores egne publicistiske medier, danskerne søger. Det er opmuntrende, også selvom tiden er vanskelig på flere fronter, og vi alle forsøger at navigere i et mediebillede forurenet af fake news og misinformation,” udtaler hun i en pressemeddelelse.

Stor stigning blandt unge og kvinder

Den yngre del af befolkningen har virkelig skruet op for nyhedsforbruget i perioden. Blandt de 15-25 årige er antallet af daglige sidehenvisninger steget med 61 procent, mens der har været en stigning på 53 procent blandt de 26-36 årige. En tendens, der vækker glæde hos Dicle Duran Nielsen.

“Vi har tidligere set data på, at særligt yngre målgrupper får deres nyheder via techplatformene, hvor der er flydende grænser mellem sandt og falsk. Det gør mig derfor fortrøstningsfuld at se, at de unge orienterer sig mod de redigerede medier, når de har brug for pålidelig og faktatjekket information,” lyder det fra Danske Medier-chefen.

Hvis der skal tilføres et ekstra krydderi til tallene fra Dansk Online Index, kan man kigge på kønnene. Her har kvinderne øget deres aktivitetsniveau med 22 procent, mens mændene har øget deres antal daglige sidevisninger med fem procent.

Det er dog værd at have in mente, at der er tale om procentvise stigninger. Generelt set plejer mænd nemlig at have et højere og mere stabilt forbrug af nyhedssitets, hvis man sammenligner med kvinder – ligesom den ældre del af befolkningen også generelt set er mere stabile nyhedsbrugere end de unge.

Sidst opdateret: 22. april 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.