Markedsføring står over for den næste store revolution

Forretningskvinde i et dynamisk arbejdsmiljø – innovation og teknologi.
Foto: Shutterstock

AI og generativ AI gør det – paradoksalt nok – langt nemmere at kommunikere autentisk og at personalisere reklamekampagner.

I takt med, at flere forbrugere efterspørger skræddersyede onlineoplevelser, kan virksomheder udnytte AI og generativ AI til at skalere deres evne til at levere personlige tilbud og budskaber.

Det fremgår af en artikel fra McKinsey.

Autentisk kommunikation virker

Udfordringen for brands og detailhandlere er typisk at kommunikere autentisk med en bred mangfoldighed af forbrugere, der taler forskellige sprog, har varierende kulturelle baggrunde og individuelle købspræferencer.

For at imødekomme det behov har virksomheder længe brugt data og analyser til at tilbyde mere relevante kundeoplevelser.

I dag forventer hele 71 procent af forbrugerne personaliserede interaktioner, og 76 procent bliver frustrerede, når det ikke sker, ifølge McKinsey.

Når virksomheder rammer plet, kan de til gengæld skabe stor værdi, men det kræver en mere strategisk tilgang end de brede kampagner.

AI tilpasser kampagnen

Ved at bruge AI-drevne målrettede kampagner og generativ AI kan virksomhederne skabe og skalere budskaber, der er skræddersyede til specifikke kundegrupper.

AI gør det nemlig muligt at tilpasse kampagner baseret på detaljerede data, såsom kundernes indkøbspræferencer, tidligere køb og tilbøjelighed til bestemte typer tilbud.

Med en mere detaljeret tilgang til kundesegmentering kan virksomheder ramme forskellige faser i kundens livscyklus – fra at tiltrække nye kunder til at fastholde eksisterende, fremme gentagne køb eller reducere risikoen for kundeafgang, ifølge McKinseys artikel.

Kampagnerne kan også skræddersyes til forretningsmål som at promovere specifikke produktkategorier, øge krydssalg eller fremme loyalitet.

Sådan frigøres potentialet

For at udnytte AI’s fulde potentiale bør virksomhederne derfor styrke deres teknologiske fundament, lyder rådet.

Det er vigtigt med en robust ramme, der bygger på bedre dataindsamling, beslutningstagning, design, distribution og måling.

Og med de forbedrede analyser kan man således få dybere indsigt i kundeadfærd og præferencer og levere skræddersyede budskaber, der opfordrer til engagement og skaber vækst.

Ved at anvende AI og generativ AI kan virksomheder med andre ord ikke blot møde kunderne, hvor de er, men også gøre det på en måde, der taler direkte til deres behov – hvilket både skaber bedre kundeoplevelser og styrker bundlinjen.

Sidst opdateret: 19. februar 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.