Danske Dripdrop har efter otte hårde år fundet formlen og kan nu tilbyde miljørigtige paraplyer til hotelgæster, som selv tjekker ind og ud.
”Vi har arbejdet med paraplyer i ti år og prøvet at lave en regnvejrsløsning, som dur. De første otte år med fejl på fejl, og de seneste to år er det så lykkedes os. Vi har fundet ud af, at jo smallere målgruppen er, jo bedre bliver løsningen.”
Sådan siger stifter og CEO i Dripdrop, Andreas Søgaard, til Dansk Industri, som har bragt en historie om casen i deres startup-univers.
Dripdrops bæredygtige paraplyer blev aldrig rigtig en succes – før man kastede sig over hotelmarkedet. Her var der bid.
Målrettet hoteller
Dripdrop tilbyder nu hoteller en paraplyholder med særligt holdbare paraplyer, som gæsterne kan leje i op til 48 timer.
Gæsten viser et betalingskort og snupper så en paraply – af genbrugt plastik. Og hver gang, man lejer en paraply, planter organisationen Eden Reforestation Project et træ for gæsten et sted i verden.
”Vi tilbyder nu en automatiseret og nem løsning, som giver hotelgæsten en lysere dag i regnvejret: En bæredygtig paraply af høj kvalitet. Hotellerne skal jo spare på omkostninger og får derfor oftest fat i nogle dårlige paraplyer,” siger Andreas Søgaard.
Forretning tager fart
Dripdrop er de sidste to år brudt igennem og er gået fra fire til 20 ansatte.
”Med den fart, vi har på, kommer der hele tiden nye ting, vi skal forholde os til. Eksemplevis skal vi til at udarbejde en barselspolitik,” siger stifteren.
Dripdrop breder sig i dag over 600 kvadratmeter i Aarhus, hvor fire ansatte bygger selve maskinerne – paraplyholderne.
Desuden specialdesigner man paraplyerne og køber dem i udlandet. Og den voksende efterspørgsel efter løsningen gør, at man allerede har en venteliste med hoteller i New York.
Dripdrop har desuden brugt de såkaldte Canute-programmer med fokus på internationalisering og grøn omstilling til at komme ud på markederne.
Fra app til hotel
Et af Dripdrops tidlige forsøg var at designe en app, men folk gad ikke downloade en app for at låne en paraply.
Det brugte Dripdrop så nogle år på at erfare – inden ideen om hotelmarkedet blev født.
”Hotelgæster tænker ofte, at når man har brugt penge på et hotelophold, så skinner solen selvfølgelig. Og hvis det mod forventning skulle regne, har hotellet sikkert en paraply, man kan låne. Men man tænker ikke på, at man nogle gange skal stå i kø for at få fingrene i en slidt paraply, som ikke kan klare mosten i Londons berømte regnvejr,” siger Andreas Søgaard til Dansk Industri.
Desuden har hotellerne i dag meget mere fokus på automatisering, og folk vil generelt gerne gøre ting selv. Det er netop de behov, Dripdrop tapper ind i.
Og så appellerer løsningen også til større ansvarlighed hos hotelgæsterne, siden det kun koster 20 kroner at leje paraplyen. Men hvis man forlægger den, skal man betale 200 kroner.
Det betyder, at folk passer på den, og en enkelt paraply har en levetid på 27 ’ture’ med en hotelgæst.