Viggo Hedvall har gjort en forretning ud af at klare salget for dig

Viggo Hedvall foran en bygade i København, iført mørk trøje og med et neutralt udtryk. Baggrunden viser cykler, butiksvinduer og brostensbelægning.
Viggo Hedvall er uddannet markedsføringsøkonom fra Copenhagen Business Academy. Foto: Nicolai Foldgast

Viggo Hedvall startede sin selvstændige sælgervirksomhed ved navn Hedvall Consult i februar 2025. Her har han specialiseret sig i at klare salgsarbejdet for dig og din virksomhed.

”Er det Viggo?” spørger jeg.

Manden med det krøllede hår nikker og svarer:

”Ja, du må være Nicolai. Du er også tidligt på den.”

Snakken falder herefter på begge vores trang til at komme til tiden – og gerne lidt før. Det er simpelthen dårlig stil at komme for sent, bliver vi enige om.

Årsagen til vores møde denne overskyede eftermiddag i slutningen af maj er, at jeg gerne vil blive klogere på Viggo Hedvall, hans virksomhed, og hvordan han kan hjælpe andre virksomheder med at eksekvere på deres salg.

La Cabra i Møntergade danner rammen. Et større indryk af kaffehungrende københavnerne har ramt kaffebaren, hvorfor køen er lang. Heldigvis går det forholdsvis hurtigt, og efter et par minutters venten kan vi bestille. Jeg napper en dobbelt espresso, mens Viggo Hedvall tager en americano med et lille skvæt havremælk.

Efter den første tår, er jeg nødt til at italesætte elefanten i rummet. Jeg er simpelthen nysgerrig på at vide, hvorfor andre virksomheder skal tilknytte Viggo Hedvall til at stå for deres salgsarbejde. I min fordomsrige verden kan det lidt ses som penge ud ad vinduet – især hvis du er en startup med små midler.

”Som virksomhedsejer skal man gøre det, man er god til, og uddelegere det, man ikke er god til. Hvis man er god til at sælge, skal man selvfølgelig ikke tilknytte mig, men hvis det ikke er tilfældet, kan jeg måske hjælpe. For startups kan de regne på, hvor meget ekstra indtjening eksempelvis fem procent øget salg om måneden generer, og derved lave en kalkule, om det giver økonomisk mening at tilknytte mig,” forklarer Viggo Hedvall.

Han påpeger, at hvis en virksomhed måske ligger på en konverteringsrate på 20-25 procent, når det kommer til salg, kan han i de fleste tilfælde få den op på 40 procent. Han kan dog ikke komme med et specifikt beløb, han tager for sit arbejde, da det hele afhænger af det konkrete produkt, der skal sælges, antallet af salgsmøder samt kompleksiteten af opgaven. Viggo Hedvall arbejder med vidt forskellige virksomheder – lige fra fitnesscoaches til SaaS-virksomheder. Fælles er dog, at de ønsker at sælge produkter eller ydelser til en værdi mellem 15.000-40.000 kroner til kunder.

Ikke salg, men køb

Der er tyndet lidt ud i menneskemængden hos La Cabra, og Viggo Hedvall sætter ord på sin strategi som sælger. Det er især vigtigt for ham at opbygge gode relationer til de virksomheder, han arbejder med.

”Jeg tager salgsmøderne for dem og sørger for at sælge deres produkter til kunderne. Men jeg forsøger også at hjælpe dem ved at komme med forslag til steder, hvor de kan optimere salgsprocesserne fremadrettet. Det er vigtigt for mig at opbygge gode relationer og partnerskaber til virksomhederne,” siger han, mens han tager en tår af sin americano.

Herefter forklarer han, hvordan han approacher dé kunder, som virksomheder tilknytter ham til at snakke med, og hvordan han agter at lukke aftalerne med dem. For ham er hans kunders kunder nemlig også hans kunder, hvorfor han gør en dyd ud af at behandle dem på den rette måde og lære dem bedre at kende.

”Jeg prøver virkelig at forstå kundernes behov ved at have gode, dybe dialoger med dem. Mit udgangspunkt er ikke at sælge dem noget, men at forstå dem bedre og forstå, hvad der kan få dem til at købe,” siger han.

Han lægger desuden vægt på, at især skalerbare virksomheder er dybt afhængige af salg, da det er dét, der gør, at de kan skalere.

Fremtiden for Hedvall Consult?

Jeg har for længst drukket min dobbelte espresso, og der er også ved at være tomt i Viggo Hedvalls kaffekop.

Her på falderebet vil jeg dog gerne høre lidt mere om hans egen virksomhed, og hvordan det er at arbejde som selvstændig sælger. Heldigvis har han ikke noget imod at tale om det.  

”For mig er det lige pt. et drømmejob. Jeg har en fast base af virksomheder, som sikrer mig den fornødne indtægt, så det hele kører rundt. Herudover kommer der mellem 0-50.000 kroner ekstra ind i løbet af måneden fra andre aftaler,” siger Viggo Hedvall.

Der vigtigste er dog friheden, påpeger han.

”Friheden spiller en stor del. Jeg kan for eksempel sidde og drikke en kaffe med dig nu, inden jeg har et salgsmøde senere på dagen. Fra september til december tager jeg desuden til Bali og arbejder remote. Noget, der kun er muligt grundet den store frihed i mit arbejde. På sigt vil jeg gerne opbygge et team i Hedvall Consult ved at ansætte en eller flere sælgere,” lyder det fra Viggo Hedvall.

Vi siger farvel til hinanden og forlader La Cabra i hver sin retning. Jeg vender snuden mod redaktionen, mens Viggo Hedvall skal videre til sit salgsmøde.

Sidst opdateret: 2. juni 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.