”Vi har behov for en kulturændring, så startups kommer med på offentlige opgaver”

Mette Tønnesen er CEO i The Link. Foto: The Link

Hvis Danmark og Europa skal holde trit med USA og Østen, skal det offentlige niveau være bedre til at undersøge, hvad vores startups kan byde på. Sådan lyder det fra netværksorganisationen, The Link.

“Der sker mange gode ting i Danmark, men vi er stadig bagud i forhold til USA og Østen.”

Mette Tønnesen er CEO i Aarhusbaserede The Link, der har som ambition at støtte og styrke økosystemet inden for iværksætteri på tværs af de erhvervsmæssige styrkepositioner i Østjylland. The Link står også bag Startup Aarhus.

Udbud skal tænkes ind

Ifølge Mette Tønnesen bør offentlige virksomheder tænke startups ind i deres projekter i et tidligt stadie.

“Men det er mere risikobetonet, og så er det nemmere at ringe til en stor og kendt leverandør,” siger hun og uddyber:

“Hver gang det offentlige skal lave noget, bør de tænke startups ind. Det er altså vigtigt for ny innovation og udvikling – både i en given by og for Danmark. Man skal turde gå forrest, og i dag får iværksættere ofte slet ikke taletid eller bliver budt ind, når det offentlige skal placere nye ordrer. Det skal ændres.”

Her kan man med fordel fokusere på at undgå kulturelt betinget vanetænkning, mener Mette Tønnesen.

“Det handler i høj grad om kultur. Det er klart, at der er nogle udbudsregler, man skal tage hensyn til, men det må være muligt at tænke startups mere ind,” siger hun.

Mangler vækstkapital

Hvis man skal have flere til at springe ud som iværksættere, kræver det desuden mere risikovillig kapital – både i tidlige og senere stadier.

“Jo flere, der tør investere, jo stærkere står vores startups. Især mangler vi growth-kapital, der hjælper startups med at skalere fra et lovende vækststadie til en global aktør. I Danmark er der stadig en mangel på investorer, der specialiserer sig i denne fase, hvilket betyder, at mange lovende virksomheder enten går i stå eller søger kapital i udlandet,” siger Mette Tønnesen.

Hun påpeger, at traditionel venturekapital alene ikke er nok til at accelerere innovation.

“Mange startups står over for udfordringen med at etablere stærke kunderelationer, der kan validere deres løsninger og skabe reel værdi. Uden tidlige kunder risikerer startups at miste momentum, og det hæmmer deres evne til at skalere og opnå langvarig succes.”

I disse tidlige og sårbare faser kan det offentlige virkelig støtte op, lyder argumentet.

Udvikling i markedet

Mette Tønnesen peger på, at antallet af investeringer toppede i 2022, faldt hårdt i 2023 og blev lidt bedre i 2024. Den udvikling gør det ikke lettere for nye startups.

“Den generelle trend på venturemarkedet er, at man har holdt lidt tilbage med investeringer de senere år. Der er dog et positivt momentum og en god interesse for at samarbejde derude – selv i en periode, hvor venturekapitalen har været begrænset. Fokus ligger nu i højere grad på hurtigt at blive en rentabel forretning, og meget handler om kunderejsen. Den bliver stadig vigtigere,” siger Mette Tønnesen.

Sidst opdateret: 19. februar 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.