”Tidlige startups, der ønsker at vokse, skal selv stå for ‘cold calling’”

Mik Lokdam, CEO for Vaekst, deler indsigt om hvordan tidlige startups og B2B-virksomheder kan skalere deres forretning
Mik Lokdam er CEO i Vaekst. Pressefoto

Vaekst hjælper B2B-virksomheder – ofte startups – med at skalere deres forretning. I begyndelsen er man nødt til at gøre meget ud af at lære sine kunder at kende, lyder et nøgleråd.

De 60 ansatte i Vaekst hjælper med at eksekvere salg og markedsføringskampagner i Norden med særligt fokus på at hjælpe startups med at skalere. Det fortæller CEO Mik Lokdam i et interview med 24Victoria.

Kan du give et råd til at skalere?

”Tidlige startups, der ønsker at vokse, skal selv stå for ’cold calling’, det skal de ikke udlicitere for hurtigt. Det er vigtigt at lære salgsprocessen – og at kende sin kunde fra A til Z, før man hyrer sælgere internt eller eksternt.”

Mik Lokdam mener, at foundere bør se salg og marketing som research.

”Det er mit klare råd. Start med at sælge tidligt og gør det selv – det giver vigtig feedback. Invitér kunderne ind i udviklingsprocessen.”

Særlig opskrift

Vaekst skal levere kunder og omsætning, og de har et naturligt fokus på salg – og marketingstrategier, som de implementerer via blandt andet mødebooking og reklamekampagner.

Mik Lokdam forklarer, hvordan han mener, at man i store træk bør gå frem.

”Byg noget simpelt og implementer det logisk. Tjen penge hurtigt for at få bekræftet forretningsmodellen. Læs bøger om salg og brug ressourcer på salg og marketing. Salg og iværksætteri minder meget om sport. Man skal lære teknikken og disciplinerne – og så skal man spille mange kampe. Det er et maraton, ikke en sprint.”

Her er det sværeste

Langt de fleste virksomheder har brug for salg og markedsføring, pointerer direktøren.

”Produkter og services er et vigtigt fundamentet, men det er salg og marketing, der skalerer og skaber omsætning. Og de fleste har svært ved det. Det sværeste er at få nye møder, hvorfor størstedelen af vores kunder efterspørger en professionel og skalérbar metode til dette,” siger Mik Lokdam.

Han tilføjer:

”Det er virkelig svært at ansætte de rette folk til det selv, fordi det bare er svært at finde de rette medarbejdere.”

Opkøbte arbejdsgiver

Vaekst er selv på en vækstrejse, siden Mik Lokdam og hans partnere opkøbte deres egen arbejdsgiver i 2020.

”Vi var ansat i en virksomhed, der arbejdede med området, men gik konkurs. Det vil sige vi købte CVR-nummeret billigt, og vi er i dag 45 ansatte i Danmark og 15 i Sverige,” siger han og tilføjer:

”Vi startede Vaekst samtidigt med, at corona ramte, og så blev det hele virtuelt og telefonisk. Det var en fordel, og da vi kiggede på konkurrenterne, syntes vi, at deres metode fokuserede mere på pistol-salg og ‘no-cure-no-pay’, hvilket gav industrien et blakket ry. I stedet fokuserede vi på salg med en høj grad af personalisering og kvalitet.”

Vaekst besluttede også at satse på professionel service og teknologi – alt inden for B2B SaaS.

”Det handler om vores salgsfilosofi: At sætte kunden i centrum. Vi arbejder meget med Power Questions og måder at starte dialoger på for at forstå kundens behov. Når vi ringer til kunder, repræsenterer vi jo deres brand, og det er vigtigt at give en god oplevelse. Den anden tilgang er ’pistol-salg’ – lidt som Wolf of Wall Street, som vi ikke gør os i. Danskere hader at blive solgt til. Men de elsker en god handel.”

Sidst opdateret: 18. marts 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.