Startups kan hjælpe med at digitalisere den konservative maritime sektor

Skib fra Regina Seaways ved havn – symbol på den maritime sektor i digital forandring
DFDS er et af de store fragtrederier i Norden. Foto: Ebbe Fischer

Den maritime sektor er ofte tung, konservativ og præget af langsomme beslutningsgange. Det giver god mulighed for, at små innovative virksomheder kan komme ind og hjælpe med tiltrængt digitalisering, lyder det fra en specialist.

”Hvor techvirksomheder i andre brancher hurtigt kan teste og skalere, møder man i søfarten ofte en kompleks struktur og lange beslutningsprocesser. Derfor er der et stort potentiale for digitalisering – og behovet bliver stadig tydeligere.”

Sådan lyder det fra projektleder i Maritime Stars, Allan Hejslet.

Digitaliserede certifikater

Maritime Stars er et acceleratorprogram, der hjælper startups inden for den omfattende maritime industri, der alene i Danmark beskæftiger over 100.000 mennesker. Herunder opererer nogle af verdens største rederier såsom Mærsk, Torm og Norden. Men der er også en stor værftsbranche og en lang række underleverandører af alverdens udstyr, organiseret under Danske Maritime.

Allan Hejslet peger på et område, hvor en en startup – IDsure – har hjulpet med at digitalisere branchen:

”Et eksempel er digitaliserede certifikater i den maritime industri. Tidligere skulle søfolk forholde sig til mapper og papirer – nu sker det digitalt og struktureret via IDsure. Løsningen viser, hvordan erfaring og teknologisk indsigt kan føre til en brugbar løsning, der letter arbejdet ombord.”

Compliance og rekruttering

Allan Hejslet peger også på startuppen DanCompliance: ”De har sat fokus på digitalisering inden for complianceområdet,” siger han og tilføjer, at den maritime verden også kan komme længere frem i de digitale sko, når det gælder ansættelsesprocessen.

”Inden for rekruttering er der huller i markedet,” fastslår Allan Hejslet og peger på startuppen ‘Next Mariner’.

”Det er en form for LinkedIn for det maritime, der blandt andet skal hjælpe med at tiltrække unge. Det er en udfordring, branchen kæmper med, og Next Mariner forsøger at skabe netop sådan en løsning.”

Endelig peger Allan Hejslet på, at brandsystemet HydroPen vandt DTU’s Tech Challenge med en løsning, som senere blev solgt til millliardvirksomheden Viking Life-Saving Equipment.

”Det illustrerer, hvordan innovation og branchesamarbejde kan føre til konkrete resultater,” siger han.

Læs mere om mulighederne i den maritime verden:

Sidst opdateret: 24. juni 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Er du interesseret i tech & startups?

Du modtager en mail med særligt udvalgte artikler tirsdag og fredag.