Bonnier sætter sig på stort svensk startup-medie – Breakit vil nu ekspandere i Europa

Holdet bag Breakit. Pressefoto

Breakit har sat sig hårdt på startupscenen i Sverige, set ud fra et mediemæssigt perspektiv. Nu bliver man helt opslugt af Bonnier. Danmark kan være i kikkerten. For tre år siden blev Bonnier News Business, som også ejer 15 andre branchemedier, storaktionær i startupmediet Breakit, som 24Victoria har beskrevet. Nu opkøber mediekoncernen resten af aktierne […]

Breakit har sat sig hårdt på startupscenen i Sverige, set ud fra et mediemæssigt perspektiv. Nu bliver man helt opslugt af Bonnier. Danmark kan være i kikkerten.

For tre år siden blev Bonnier News Business, som også ejer 15 andre branchemedier, storaktionær i startupmediet Breakit, som 24Victoria har beskrevet.

Nu opkøber mediekoncernen resten af aktierne i selskabet, ifølge en pressemeddelse.

Et innovativt medie

Det er nu 11 år siden, at Breakits grundlæggere Stefan Lundell og Olle Aronsson samt CEO og chefredaktør Jon Mauno Pettersson forlod Nordens største erhvervsavis, Dagens Industri, for at lancere en nyhedsside om den hurtigt voksende tech- og startupsektor i Sverige.

Siden da er selskabet vokset, har vundet priser – og lanceret en række succesfulde events. Mens man har opbygget en profitabel forretning baseret på annoncer og abonnementer.

Nu står det altså klart, at selskabet bliver opkøbt af Bonnier News Business.

“Det er et perfekt match,” siger Jon Mauno Pettersson og uddyber:

“Det føles rigtig godt. Bonnier News Business er en ejer med ambitioner, som – ligesom os – ser, at der er stort potentiale i Breakit. Jeg ser frem til at styrke og udvikle journalistikken, produktet og selskabet sammen med Bonnier,” siger Jon Mauno Pettersson.

En strategisk styrkelse

Peter Fellman er forretningsområdedirektør i Bonnier News Business og chefredaktør for Dagens Industri. Han udtaler:

“Handlen er en strategisk styrkelse for Dagens Industri og startskuddet til en spændende ekspansionsfase af Breakits succesfulde koncept,” siger han og fortsætter:

“Vi har stor tro på Breakits iboende styrke. Redaktionen dækker techbranchen på en unik, spændende og kreativ måde, og vi ser frem til, at de styrker DI strategisk, og at vi – ved at tilføre teknologi, knowhow og kapital – kan hjælpe deres koncept med at nå nye brugere og markeder.”

International ekspansion på vej

Der vil – ifølge pressemeddelelsen – nu blive investeret i journalistik og teknologi. Indholdet vil blive udviklet for at skabe endnu mere værdi for målgruppen af iværksættere og beslutningstagere i tech- og vækstvirksomheder.

“Vi er førende i Sverige, når det gælder dækning af techbranchen, og vi har en unik målgruppe. Men vi kan og vil mere. Det handler både om udvikling af indholdet, men også om teknologi. Techbranchen er ikke længere en lille niche – det er en bred, voksende sektor. Derfor skal vi blive bedre til at sikre, at den rette person får det rette indhold,” siger Jon Mauno Pettersson.

Som led i ekspansionsplanerne planlægges nu også en international ekspansion.

“Personligt er jeg mest spændt på at være med på rejsen, hvor Breakit nu får flere muskler og på sigt kan blive en international succes,” siger co-founder Stefan Lundell, som fortsætter som journalist på Breakit.

“Vi har længe ønsket at tage Breakit ud i Europa, men vi har valgt at fokusere på Sverige. Og jeg har personligt været forsigtig. Dette er virkelig begyndelsen på Breakit 2.0, og det føles meget spændende, at vi skal ekspandere,” fortsætter han.

Co-founder forlader Breakit

Olle Aronsson, co-founder og journalist på Breakit, vil forlade sin nuværende rolle i løbet af sommeren 2026.

“Breakits fremtidsplan med international satsning og mere dybdegående journalistik er helt rigtig. Jeg ville selv gerne have arbejdet med netop det – hvis jeg var blevet,” siger han og uddyber:

“Men efter elleve år har jeg lyst til en friere tilværelse. De seneste år har jeg arbejdet på at overdrage alt ledelses- og personaleansvar til andre dygtige medarbejdere på Breakit, og nu får vi desuden støtte fra alle de kloge mennesker hos Bonnier. Så det er det perfekte tidspunkt at fyre mig selv.”

Hvor stor handlen er, ønsker grundlæggerne ikke at kommentere.

“Hvis det stod til mig, havde vi offentliggjort værdiansættelsen, aftalerne, vilkårene – det hele – og lavet journalistik ud af det i ægte Breakit-ånd. Men denne gang, hvor der er en anden part involveret, overlader vi den afsløring til andre,” siger Olle Aronsson.

De fire største ejere i Breakit var før transaktionen følgende:

Bonnier News med 30 procent, Stefan Lundell med 25 procent, Olle Aronsson med 15 procent og investeringsselskabet Swedia med 5,5 procent. De øvrige aktier var ejet af business angels, direktøren, ansatte og tidligere ansatte.

Læs mere:

Sidst opdateret: 20. april 2026

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Abonnér på 24Victorias nyhedsbrev og få unik indsigt i startups, innovation og teknologi – direkte i din indbakke.

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Er du interesseret i tech & startups?

Du modtager en mail med særligt udvalgte artikler tirsdag og fredag.