To foundere blev henvist til et udviklingsbureau med tråde til Polen, og det kostede et stort beløb på ’ingenting’. Alle havde gode intentioner, men de sproglige udfordringer var for store.
Lotte Munk og Katja Leoni ejer datingbureauet Recommendating, som startede i 2024 efter flere års tilløb. Blandt andet via en omvej til Polen.
”Der har været en del udfordringer undervejs,” siger Lotte Munk og uddyber:
”Vi startede for eksempel med at bruge et bureau med udviklere i Polen, som vi var blevet anbefalet. Men vi syntes ikke, de var skarpe nok, og der var sproglige udfordringer, som gjorde, at en del gik tabt i kommunikationen.”
Spildte penge
Efter at have brugt ’et større beløb’, trak de to iværksættere sig.
”Vi fik ikke rigtig noget brugbart ud af det. Her gjorde vores dengang manglende it-viden det selvfølgelig sværere for os hurtigt at gennemskue, at arbejdet ikke var skarpt nok. Det har vi lært siden – vores læringskurve har været ekstrem stejl, og vi ville aldrig begå de samme fejltagelser i dag,” siger Lotte Munk.
Bedre med dansk
En af de markante læringer, de to foundere trækker frem efter episoden, er at mærke ordentligt efter, inden man kaster mange penge efter noget.
”Vi har lært at være kritiske og stole på egen mavefornemmelse – og ikke blot sige ’ja tak’, fordi nogen anbefaler det. Efter det første bureau kom vi til et bureau kun med danske udviklere – det var et krav for os efter vores første oplevelse. Efter et indledningsvist langt og godt samarbejde med dem, kom vi dog desværre heller ikke i mål med dette bureau,” siger Lotte Munk og tilføjer:
”Posen skulle rystes, og gennem netværk fandt vi frem til det bureau, som vi er hos i dag, og som vi er virkelig glade for. Deres overblik, stramme projektstyring og dygtige udviklere fik os i mål.”
Kommer ud via events
For at få det stadig relativt nye site ud til danskere på jagt efter seriøs kærlighed, er de nu gået flere veje med afsæt i Danmark. De annoncerer mest via Facebook og Instagram.
”Vi vil gerne både lave reklamefilm og købe masser af annoncer, men det er dyrt at blive et kendt navn i Danmark. Derfor holder vi events. Folk vil gerne møde hinanden, og events er en god måde at brande platformen på – og det giver rigtig gode resultater. Det skal være noget lækkert og lidt anderledes end andre singleevents. For eksempel holder vi vinsmagninger, cocktailsarrangementer på lækre barer og events med stand-up,” siger hun.
Lotte Munk peger på, at nogle brugere synes, at der er lidt for få features sammenlignet med andre og mere etablerede apps på markedet – men at den bevidst er holdt simpel.
”Der vil dog komme mange flere features med tiden – alle nogen, der skal understøtte vores mål om bedre og mere respektfuld opførsel, så vi med tiden måske kan ændre datingkulturen bare et skridt i den rigtige retning.”