”Det var vigtigt for os med smart money”

Artin Hodanloo og Johan Vang Wildt fra Flowering.dk sidder på trappe – stiftere bag blomsterstartup med smart money investering
Artin Hodanloo og Johan Vang Wildt. Foto: Flowering.dk

Dengang 19-årige Artin Hodanloo og 22-årige Johan Vang Wildt stiftede Flowering.dk i 2020. Og via ren boostrapping fik de bygget en forretning op, som siden fik sprøjtet kapital ind. I dag omsætter de for et tocifret millionbeløb og har erfarne investorer ombord.

En innovativ blomsterbutik med en mission om at skabe en mere ansvarlig blomsterindustri med fokus på CO2-aftryk, kvalitet og hurtig levering.

Artin Hodanloo og Johan Vang Wildt havde deres koncept klar, da de lancerede Flowering.dk for fem år siden – med deres egne penge som eneste finansiering.

”Vi gik ind uden nogen ressourcer udover en lille opsparing på ca. 50.000 til et ApS. Så det var en hård start – klassisk bootstrapping, hvor vi knoklede fra morgen til aften med alle kasketterne på,” siger i dag 24-årige Artin Hodanloo.

Han er CEO, mens businesspartneren Johan er COO i virksomheden.

Corona hjalp

Mens man ofte hører, hvordan virksomheder måtte slås for livet under corona, var det faktisk en hjælp for Flowering.dk.

”Når man ikke kan komme forbi til en fødselsdag, kan man bestille en buket og levere direkte til døren. Så det passede faktisk godt ind. Vi lagde også gode videoer på sociale medier, hvor vi sammenlignede buketter,” siger Artin og tilføjer, at en af videoerne fik to millioner visninger.

Hvad var tricket til at få så mange visninger?

”Tricket er at være modig. Man skal nok ikke overtænke marketing – folk gider ikke se på det perfekte, men hvis du lægger noget ud, der er autentisk, så elsker folk det,” svarer Artin.

Han uddyber:

”Johan og jeg er ekstremt fascinerede af blomster. Du har ikke et andet produkt, der er så alsidigt. Det er et levende produkt – selv små børn på 2-3 år samler blomster og giver det til deres mor. Det er en dybt integreret del af vores kultur, og vi vil gerne bidrage til den smukke tradition.

Vi er også opvokset med den grønne omstilling, og vi vil gerne gøre det miljøvenligt. Vi ville gøre op med al det spild, der findes i branchen – vi ville lave kreative buketter. Og vi ville inddrage overskudsblomster. Alt det fortalte vi direkte til kameraet. Hele historien.”

Fik ny kapitaltilførsel

Efter to år med fart på gik en gruppe på syv garvede erhvervsfolk ind med halvanden million kroner i kapital for 10 procent af virksomheden, der altså var værdisat til 15 millioner kroner.

Og i 2024 havde man så endnu en investeringsrunde.

”De samme investorer har investeret yderligere sammen med vores nyeste investor, Søren Flemming Larsen (tidligere bestyrelsesmedlem i Interflora og eks-CEO i Letz Sushi).”

Hvilken slags investorer ønskede I?

”Det skulle ikke være serieinvestorer, det skulle være nogle som kunne bidrage med smart money og kunne deltage på møder og være tilgængelige. Det var spændende og lidt svært at navigere i som startup,” siger Artin.

Hvordan håndterede i det?

”Vi har været til mange networking arrangementer – out and about. Det vil sige, vi sørgede for at være aktive, og jeg mødte ved et tilfælde en fra Danske Bank kun fire dage før, han arrangerede et ’pitch event’. Deres private banking-afdeling har en startup afdeling, hvor elitekunder kan investere i startups. Og de havde et afbud til deres pitch event.”

Artin og Johan skulle nu ud og pitche i Nordhavn foran ca. 60 af bankens elitekunder. Og allerede dagen efter fik de syv bud.

Valgte smart money

Samme dag skulle de to iværksættere også til et andet pitch-event ved DanBan (Danish Busines Angels).

”Det var en lidt større mission, og der fik vi så over 30 interesserede henvendelser. Det fungerer således, at mange går sammen om en investering, og så havde vi pludselig to interesserede grupper, dem fra Danske Bank og dem fra DanBan.”

Hvem valgte I?

”Vi gik med de syv fra Danske Bank, fordi det var vigtigt for os med smart money. Det er vigtigt for os at have dialog med dem undervejs om stort og småt, og vi har nu en bestyrelse med statusmøder to gange om måneden. Her kan vi stille spørgsmål – både om store og små ting. Det er et forum for at tale mere overordnet strategisk, men vi vender også små ting, hvis vi f.eks. har en kampagne kørende,” siger Artin og tilføjer:

”Hvis vi gik med DanBan, havde vi haft kontakt til 1-2 lead investorer, fordi de er så mange om en investering. Vi ville have, at alle skulle være tilgængelige, og deres netværk hjælper os utrolig meget. To unge gutter som os har ikke meget erfaring, og vi har ikke netværket. Man bliver nødt til at møde de rigtige mennesker, og vores investorer har et godt netværk.”

Hvad er jeres omsætning i dag?

”Den er på et tocifret millionbeløb, kan jeg sige. Det er en ressourcetung branche med mange led, og når man får leveret blomsterne har de være igennem otte forskellige par hænder. Og så er vi begyndt at give overskud.”

Hvad er jeres målsætninger?

“Planer er, at vi fortsat gerne vil vækste og optimere forretningen. Lige nu er det ikke så vigtigt med et kæmpe overskud. Vi ser os selv blive etableret på markedet, og det kræver en masse investeringer.”

Sidst opdateret: 25. april 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.