Innovation og entreprenørskab: Politikerne efterspørger det, men lærerne kender ikke til det

Børn arbejder sammen om teknologiske projekter i klasselokale – symbol på innovation og entreprenørskab i folkeskolen.
Innovation og entreprenørskab som undervisningsform er netop blevet belyst i en ny analyse. Foto: Shutterstock

En ny analyse viser, at over halvdelen af folkeskolelærerne ’i nogen grad’ eller ’slet ikke’ kender til undervisningsformen innovation og entreprenørskab (I&E). Kulturændring og efteruddannelse er en nødvendighed, mener direktør i Fonden for Entreprenørskab.

 ”Danmark skal være et iværksætterland i verdensklasse.”

Så klar var meldingen, da regeringen i samarbejde med Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti præsenterede Iværksætterpakken i juni 2024.  

Foruden bedre forhold for nuværende iværksættere, skulle I&E-undervisning i folkeskolen også intensiveres. Helt konkret lød det:

”Aftalepartierne er enige om, at styrke rammer for, at iværksættermiljøet kan få flere talenter frem ved at styrke iværksætterundervisningen i folkeskolen, så flere børn og unge i folkeskolen introduceres for iværksætteri som en potentiel levevej, stifter bekendtskab med processen fra idé til produkt og får et billede af, hvad det vil sige at starte og drive en virksomhed. Initiativet udmøntes gennem Fonden for Entreprenørskab.”

Men nu viser en ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab, at det blandt lærerne halter med kendskab til undervisningsformen.

60,7 procent af de 400 tilfældigt adspurgte lærere svarede, at de ’i nogen grad’ eller ’slet ikke’ kender til I&E som undervisningsform.

Direktør i Fonden for Entreprenørskab, Christian Vinteergaard, mener, at det er nødvendigt med opkvalificering og kulturændring, hvis kendskabet skal øges.

”Jeg er glad for den store politiske opbakning og vilje til at få mere entreprenørskab på undervisnings- og uddannelsesområdet. Men innovation og entreprenørskab er en lidt anden undervisningsform, som kræver opkvalificering eller efteruddannelse, samtidig med at det skal sikres, at rammerne og tiden er til stede ude på skolen, så man rent faktisk oplever, man kan prioritere entreprenørskab,” udtaler han i en pressemeddelelse.

Perspektiver

I analysen er der dog også positive perspektiver at spore. 40,1 procent af lærerne svarer nemlig, at de i højere grad har lyst til at benytte sig af I&E i deres undervisning. 30,9 procent svarer ’hverken eller’, mens 22,5 procent vil bruge det mindre. 6,5 procent af de adspurgte svarede ’ved ikke’.

Gruppen af lærerne, som ser perspektiver med I&E, forbinder det i høj grad med livskompetencer som robusthed, selvtillid og kreativitet.

De lærere, som er negativt stemt for I&E forbinder undervisningsformen med iværksætteri og opstart af virksomhed.

Noget, Christian Vintergaard også bider mærke i.

”Det er en meget vigtig pointe, hvis politikerne vil sikre sig at få lærerne med ombord. Altså at det i grundskolen handler om at give eleverne de bredere livskompetencer, som de senere kan bruge som iværksættere, hvis de ønsker det, men også til meget andet,” forklarer han.

Sidst opdateret: 30. april 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.