Herhjemme lider robotbranchen af stilstand mens nye virksomheder og fabrikker skyder op i Kina. Men skal vi frygte det kinesiske marked? Professor Ole Madsen ser både muligheder og trusler. Siden årsskiftet har 24Victoria kunnet meddele om adskillige konkurser i robotbranchen. En industri, som til trods for tidligere hype og vækst, nu snarere er præget af stilstand […]
Herhjemme lider robotbranchen af stilstand mens nye virksomheder og fabrikker skyder op i Kina. Men skal vi frygte det kinesiske marked? Professor Ole Madsen ser både muligheder og trusler.
Siden årsskiftet har 24Victoria kunnet meddele om adskillige konkurser i robotbranchen. En industri, som til trods for tidligere hype og vækst, nu snarere er præget af stilstand og usikkerhed.
Nedgangen bekymrer flere i branchen, som peger på en risiko for at miste en betydelig mængde aktører i klyngen af innovative startups.
Det er bl.a. den faldende efterspørgsel i industrien og den svære adgang til kapital, som gør overlevelsen vanskelig for de danske robotvirksomheder. Men det er i særlig grad også den stigende konkurrence fra Kina, der bliver mere og mere presserende, mener flere parter.
Kinas robotboom
Kinas robotindustri oplever i øjeblikket et markant boom, som er drevet af massiv statslig støtte og en hurtigt voksende industriklynge. Det kunne man for nylig læse i The Economist.
På få år er produktionen af humanoide robotter eksploderet, og landet har opbygget en næsten komplet forsyningskæde, hvor langt de fleste komponenter kan produceres lokalt.
Samtidig skyder nye fabrikker og virksomheder op, særligt i Yangtze-deltaet, hvor både producenter og underleverandører satser stort på området.
Alligevel er efterspørgslen på de humanoide – også kaldet “dansende robotter” – dog stadig begrænset.
Mange af robotterne bruges stadig udelukkende til opvisning, men få af dem er i arbejde – og uden offentlige indkøb risikerer industrien at løbe foran det egentlige marked, skriver The Economist.
Spørgsmålet er derfor: Hvor stor en trussel er det kinesiske robotmarked reelt set for det danske?
Trusler og muligheder
Der er slet ingen tvivl om, at de kinesiske produkter konkurrerer med de danske.
Det vurderer professor i industrirobotter og kunstig intelligens ved Aalborg Universitet, Ole Madsen, som gennem sin lederrolle på universitetet har spillet en vigtig rolle for udviklingen af den danske robotindustri.
“Der kommer teknologi fra Kina, som er fuldt ud lige så god eller bedre end det, vi laver i Danmark – og hvor priserne samtidig er mere konkurrencedygtige,” fastslår Ole Madsen i et interview med 24Victoria.
Han mener af samme grund, at vi fortsat bør afsætte midler til forskning og udvikling på området, som man især tidligere gjorde i Odense.
“Hvis vi ikke bliver ved med at investere i forskning, så har vi ikke noget at skyde med,” vurderer han.
Han ser dog også muligheder ved det kinesiske robotboom:
“Vi skal samtidig interessere os for, hvad de tekniske løsninger fra Kina kan give os,” siger han og fortæller, at nationen kommer med mange teknologiske muligheder, som vi kan forsøge at udnytte herhjemme, selvom vi ikke kan konkurrere direkte på prisen.
Læs også: