Peter Forchhammer lever og ånder for at få penge ud at arbejde i spændende projekter.
Hvordan skal man helt konkret præsentere Peter Forchhammer?
I mere end 30 år har han været en stor del af erhvervslivet og iværksætterbranchen med roller som founder, forretningsudvikler, co-founder og investor.
CV’et tæller virksomheder som Chiligroup, Cbrain, Saxo.com, Telepartner, Chemometec, Dansk Bowling Center og mange, mange flere.
”Jeg er en entreprenør, som gerne vil have penge ud at arbejde. Jeg plejer at sige, at en entreprenør, der dør med penge på lommen, er død for tidligt,” lyder det fra Peter Forchhammer.
Alt-mulig-manden
Han lægger vægt på, at han engagerer sig i projekter, fordi han ikke kan lade vær. Det er faktisk en form for hobby. Med andre ord, han lever og ånder for erhvervslivet og iværksætteri.
Peter Forchhammer er i dag involveret i flere startup-virksomheder – eksempelvis Loyalty Key og Busy Sunday. Ikke som decideret rådgiver, men mere i en rolle som sparringspartner eller ’hjælper’. Han bidrager der, hvor han har sine spidskompetencer.
”Jeg er god til at skaffe investorer og aktionærer – altså hjælpe virksomheder med at komme videre via de rette kontakter. Ellers står jeg altid til rådighed for sparring og idéer,” forklarer han.
Processen er det sjove
Peter Forchhammer har prøvet lidt af hvert i sin tid i erhvervslivet og iværksætterbranchen. Han har været med på de store opture, hvor pengene bare er væltet ind, men han har også bidt skeer med hårde perioder.
IT-krisen i start 00’erne gav ham en lærerig lektie i at blive bedre til at sprede sin portefølje ud til flere forskellige brancher, da han kun var involveret i IT-virksomheder, som tabte penge.
Selvom han fik spredt porteføljen ud, brændte han – ligesom mange andre – nallerne under finanskrisen i 2008 med store økonomiske tab til følge. Selvom det gjorde ondt, er han ikke bitter.
”Penge er ikke alt. Det er sjovere at være med til at skabe noget end at kigge på et kontoudtog. Her på min senere alder har jeg virkelig fundet ud af, at processen er sjovere end resultatet. Når du arbejder som iværksætter, får du de daglige og ugentlige glæder, men hvis det hele er solgt, har du ’blot’ pengene stående på din konto,” siger han.
Vær et ordentligt menneske
Peter Forchhammer har ikke kun økonomiske erfaringer fra sine årtier med fingeren på den erhvervsmæssige puls.
Især nødvendigheden af at udvise respekt for andre iværksættere og virksomhedsejere, når du indgår i samarbejde eller opkøb, skal ikke negligeres.
”Det er dårlig stil at udvande den anden part, når du går ind i noget nyt. Du skal huske at have respekten for den pågældende persons arbejde, og det skal være en win-win for alle forretningspartnere,” siger han.
Og noget af den respekt og forståelse for andre personers arbejde, handler om ‘give-and-take’. Du skal være klar til at hjælpe andre – og ikke nødvendigvis forvente betaling for det – for måske skal du bruge deres hjælp senere.
Derudover gælder det altid om at kunne se muligheder og synergier i mulige samarbejder.
”Snak med folk, skab kontakter og hjælp folk med det, du eller din virksomhed kan. Jeg plejer at sige, at hvis du har det rette produkt og har to møder om ugen, skal du nok blive millionær,” udtaler Peter Forchhammer.