Danskerne elsker streaming – men kommercielle tjenester har tilbagegang

Mand i jakkesæt læser nyheder på tablet – streaming og tech trends i Danmark 2025
Foto: Shutterstock

På tværs af distributionsformer når 34 programmer fra TV 2 og DR over én million seere i første kvartal 2025. Danskernes streamingforbrug tangerer rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal.

De store nyhedsdagsordener sætter et tydeligt aftryk i streamingforbruget – forbruget af streamede nyheder på tværs af TV 2 og DR vokser med seks procent. På TV 2 Play er forbruget af nyheder vokset med otte procent siden første kvartal 2024, ligesom der ses et løft på TV2.dk og TV 2s apps, som i gennemsnit bruges dagligt af 1,35 millioner danskere, ifølge en pressemeddelelse fra TV2.

Halvanden time i snit

Hver dansker streamede i gennemsnit 1 time og 25 minutter dagligt i første kvartal 2025. Det er på niveau med første kvartal sidste år. Man tangerer dermed rekorden for det højeste gennemsnitlige antal minutter for et kvartal siden 2022, hvor analysebureauet Nielsen påbegyndte målingen af streamingforbruget i Danmark. 

Sofie Bruun er Head of Market and Audience Insight hos TV 2 Data & Insight. Hun udtaler:

”Danskernes streamingforbrug når et tårnhøjt niveau i første kvartal i år med knap halvanden time dagligt per dansker. At niveauet ikke vokser siden sidste år, hænger først og fremmest sammen med, at forbruget allerede dengang lå på et ekstraordinært højt niveau, blandt andet i forbindelse med tronskiftet.”

De to public service-streamingtjenester, TV 2 Play og DRTV, er markedets mest forbrugte tjenester med hver 15 gennemsnitlige daglige minutter. Distributørernes streamingtjenester tegner sig samlet for 26 gennemsnitlige daglige minutter, og medtager man forbruget af TV 2s og DRs indhold på distributørernes tjenester, står public service-udbyderne samlet for 55 procent af det totale streamingforbrug med henholdsvis 31 procent (TV 2) og 24 procent (DR). Dermed fastholdes den høje andel af public service-forbrug fra første kvartal i 2024, der dengang bød på et løft på fire procentpoint, blandt andet i forbindelse med tronskiftet.

Viaplay og Netflix går tilbage

I det øvrige marked er der tilbagegang hos flere af de større kommercielle tjenester, blandt andet Netflix og Viaplay, mens Amazon Prime Video i endnu et kvartal oplever fremgang sammenlignet med samme periode sidste år.

Tjenesterne står for henholdsvis 12, fem og to gennemsnitlige daglige minutter per dansker. Mens Disney+ opretholder seks gennemsnitlige daglige minutter per dansker.

Og Max, der sidste år blev lanceret som en sammenlægning af Warner Bros Discoverys’ streamingtjenester, i gennemsnit ses fire minutter dagligt per dansker.  Det er færre minutter, end udbyderens tjenester samlet stod for i første kvartal 2024.

Sidst opdateret: 11. april 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.