Kollek vil ruske op i en støvet branche

Filip Ciepiel og Mikkel Fischer, co-foundere af Kollek, står foran farverig baggrund. Den danske startup gør det nemmere for restaurationsbranchen at handle nonfood-varer gennem kollektiv handel.
Foto: Kollekt. Illustration: Gustav Hansson.

Den digitale handelsplatform Kollek vil gøre det nemmere, billigere og mere gennemsigtigt for mindre aktører i restaurationsbranchen at få adgang til storkøbsfordele gennem såkalt kollektiv handel. I 2023 stiftede Filip Ciepiel og Mikkel Fischer Kollek, da de med 20 års samlet erfaring i restaurationsbranchen kunne se en udfordring, der skulle løses. De to co-founders oplevede […]

Den digitale handelsplatform Kollek vil gøre det nemmere, billigere og mere gennemsigtigt for mindre aktører i restaurationsbranchen at få adgang til storkøbsfordele gennem såkalt kollektiv handel.

I 2023 stiftede Filip Ciepiel og Mikkel Fischer Kollek, da de med 20 års samlet erfaring i restaurationsbranchen kunne se en udfordring, der skulle løses.

De to co-founders oplevede nemlig gang på gang, hvordan uigennemsigtige aftaler gjorde det svært for mindre restauranter, caféer og hoteller at få de samme priser og vilkår som de store kæder.

Indkøb af nonfood-varer som emballage, rengøring og hygiejneartikler var desuden en kompleks og tidskrævende proces, der ofte involverede lange forhandlinger og op til flere forskellige leverandører for at få de bedst mulige priser.

De indså, at denne ulighed var et strukturelt problem, der krævede en fundamental forandring.

“Vi ønsker at gøre det nemmere for alle i branchen at få adgang til bedre vilkår. Med Kollek kan selv de mindste aktører handle til samme priser som de store, uden lange forhandlinger,” forklarer Filip Ciepiel.

Platformen

Men hvordan gør man så helt konkret det, tænker du måske?

Kolleks platform er designet som et fælles, digitalt indkøbsfællesskab. Den samler uafhængige virksomheder og muliggør storkøbspriser uden volumenkrav eller faste aftaler.

Et eksempel er Kolleks samarbejde med stadeholderne på Reffen Street Food, hvor 70 procent af dem nu modtager én samlet ugentlig levering.

I stedet for at koordinere med talrige leverandører har stadeholderne nu et centralt kontaktpunkt i Kollek, hvilket strømliner deres indkøbsproces betydeligt.
Siden stiftelsen har Kollek opbygget en solid kundebase i hele Danmark, og konceptet er da også skalerbar. Ambitionere fejler heller ikke noget.

“Vi vil være branchens foretrukne nonfood-partner – for alle, der ønsker bedre vilkår uden at gå på kompromis med fleksibilitet,” lyder det fra Filip Ciepiel.

Sidst opdateret: 10. oktober 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Er du interesseret i tech & startups?

Du modtager en mail med særligt udvalgte artikler tirsdag og fredag.