Iværksætteri har aldrig kun handlet om at starte en virksomhed eller tjene penge for mig. Det er en måde at tænke på, at se muligheder der, hvor andre ser begrænsninger, og turde tage ansvar for sine ideer. Præcis derfor valgte jeg Jesper Buchs Iværksætterakademi på Niels Brock. Da jeg startede, havde jeg ikke en færdig […]
Iværksætteri har aldrig kun handlet om at starte en virksomhed eller tjene penge for mig. Det er en måde at tænke på, at se muligheder der, hvor andre ser begrænsninger, og turde tage ansvar for sine ideer. Præcis derfor valgte jeg Jesper Buchs Iværksætterakademi på Niels Brock.
Da jeg startede, havde jeg ikke en færdig forretnings ide, hvilket jeg stadig ikke har, men nysgerrighed og en lyst til at forstå, hvordan ideer bliver omsat til handling i den virkelige verden. Allerede efter de første uger blev det tydeligt, det her adskiller sig fra alt, hvad jeg kendte fra folkeskolen.
Fag som afsætning, virksomhedsøkonomi og dansk er stadig en del af hverdagen, men de bliver hele tiden koblet til konkrete cases og virkelige problemstillinger. Vi lærer ikke teori for teoriens skyld, vi lærer det, fordi vi skal bruge det. Iværksætteri bliver behandlet som en proces, og vi arbejder med alt fra idéudvikling til forretningsmodeller.
Kold kanvas har været en del af undervisningen. Det kræver, at man tør udfordre sig selv og træde ud af sin komfortzone. Jeg vandt titlen som den elev der solgte flest pakker til erhvervsdrivende.
For mig har det gjort iværksætteri mere jordnært. Man lærer hurtigt, at succes sjældent kommer af én god idé. Det handler om vedholdenhed, feedback og villighed til at justere undervejs.
Et af de mest værdifulde elementer er mesterlæreoplæggene. Vi møder succesfulde iværksættere og erhvervsfolk fra Jesper Buchs netværk, der deler deres erfaringer, både succeserne og fejlene. Vi kommer også på virksomhedsbesøg og arbejder med rigtige cases, hvilket gør stoffet langt mere relevant end en lærebog nogensinde kunne. På nuværende tidspunkt arbejder vi med VIBES ENERGY, som er en nyopstartet virksomhed, der producerer og sælger energidrikke.
Jeg synes faktisk, at iværksætteri ofte bliver fremstillet for ensidigt på de sociale medierne. Der fokuseres primært på succeser og hurtig vækst, men min oplevelse er en anden. Iværksætteri handler i lige så høj grad om fejl og læring; man skal lære hvordan håndterer usikkerhed, og opstartsfasen.
Fællesskabet på akademiet betyder også noget. Vi er mange, der deler en interesse for at skabe noget selv, og det skaber et miljø af gensidig sparring. Man bliver udfordret på sine ideer, men også støttet i at udvikle dem videre. Det har lært mig, at iværksætteri sjældent er en individuel præstation, det vokser i samspil med andre.
For mig har tiden på akademiet betydet, at skole ikke kun handler om karakterer og eksaminer, men om at opbygge de rigtige kompetencer og et mindset, der rækker videre. Akademiet har givet mig et mere forstående indblik på iværksætteri. Hvor vi lærer at man ikke kommer sovende til succes, men at der ligger en lærerig og krævende proces bag, der kræver både faglighed og erhvervserfaring.
Denne klumme er bragt som led i et samarbejde mellem Niels Brock og 24Victoria.