“Startup handler i høj grad om at opbygge en stærk kultur”

Christian Harboe, medstifter af Scandinavian Biolabs, deler indsigt om væksten i virksomheden og udviklingen af Bio-Pilixin® som en innovativ løsning mod hårtab
Christian Harboe er Co-founder af Scandinavian Biolabs. Privatfoto

Scandinavian Biolabs fokuserer på hårtab og har haft fart på siden starten i 2020. 24Victoria har talt med Co-founder Christian Harboe, som tidligere har været med til at starte online-forretningen Blacksnow.

Siden starten i 2020 er det gået stærkt for Christian Harboe og hans to medstiftere af Scandinavian Biolabs.

“Jeg blev en del af Scandinavian Biolabs tidligt i processen, da der var behov for erfaring med at opbygge en virksomhed fra bunden,” siger han.

Christian Harboe var for nogle år siden med til at starte onlineshoppen Blacksnow med fokus på skiudstyr, og det kom ham til gode.

At starte noget fra bunden er altid en lærerig proces med mange udfordringer undervejs. Fra min tid med Blacksnow har jeg erfaring med at starte og drive en online forretning med begrænsede ressourcer, og der var mange ligheder i tilgangen – især i fokus på viden og uddannelse,” forklarer han.

Et hul i markedet

I sommeren 2024 fik Scandinavian Biolabs en investering fra Aurea Group på fire millioner euro.

”Det har givet mulighed for at accelerere vores vækst yderligere. Det første halve år var lidt svært, men siden er det gået sindssygt stærkt. Vi kom ud i et globalt marked, der er gigantisk stort, og det kan vi mærke,” siger Christian Harboe og påpeger, at Scandinavian Biolabs sidste år ramte 84 millioner kroner i omsætning, mens pilen peger opad.

Co-founderen uddyber baggrunden:

“Vi udviklede Bio-Pilixin®, en videnskabeligt testet kosmetisk løsning, der er fri for medicin og bygger på videnskabelig forskning. Samtidig så vi, at markedet manglede gennemsigtighed, garanti og støtte på kundens rejse, som vi har gjort til en central del af vores brand.”

Hvorfor troede man på, at der findes en bedre løsning?

”Med 73 procent af alle mænd og 57 af alle kvinder, der oplever hårtab på et tidspunkt i livet, er behovet stort, men markedet er præget af ‘mirakelprodukter’ og urealistiske løfter. Samtidig havde man en producent, der arbejdede med spændende ingredienser til hårtab. Den har vi siden videreudviklet for at skabe en kosmetisk attraktiv løsning.”

Vigtigt at validere produkterne 

Vækst har været en vigtig faktor fra starten, men stifterne vidste også, at hårtabsmarkedet er et trust game.

”Troværdighed er det vigtigste parameter for salg. Og for at få succes på markedet handler det i vidt omfang om at validere produkterne,” siger Christian Harboe og uddyber processen:

”Mange forbrugere er skeptiske, fordi de tidligere er blevet lovet løsninger, der ikke virkede. Derfor var det afgørende for os at investere i et eksternt studie, der understøtter produktets effekt. Så vi gennemførte et tredjepartsstudie med 30 deltagere over 150 dage for at undersøge effekten af Bio-Pilixin. Resultaterne viste, at 93 procent oplevede mindre hårtab, og 73 procent oplevede øget hårtæthed, målt gennem digitale trikoskopiske analyser. Derudover har vi implementeret en 150-dages tilfredshedsgaranti. Dvs. hvis produktet ikke giver resultater, får kunderne deres penge tilbage.”

Kultur er afgørende

Desuden handler det om at være tæt på dermatologer og læger. Og det handler om at opbygge en stor mængde anmeldelser og billeder fra andre kunder, lyder analysen.

”Vi ønsker at være transparente i vores markedsføring for at tiltrække de rigtige kunder – dem, vi rent faktisk kan hjælpe. Det er afgørende for vores forretningsmodel, at kunderne opnår resultater. Derfor er vi også tydelige om, hvem produktet ikke vil virke for.”

Christian Harboe fremhæver et stort gåpåmod hos hans to partnere og Co-founders samt vilje til at arbejde hårdt for at skabe et stærkt fundament.

“Samtidig handlede det om at opbygge en stærk kultur og finde de rigtige talenter. Kultur er altafgørende for at skabe en god forretning.”

Læs mere: Scandinavian Biolabs gik globalt fra starten

Fakta: Scandinavian Biolabs

Scandinavian Biolabs arbejder med forskere inden for plantestamcelleteknologi, som producerer funktionelle og aktive ingredienser, herunder Capilia Longa –  en af de primære ingredienser i Bio-Pilixin-formlen.

Scandinavian Biolabs tager naturligt effektive aktive ingredienser og bruger super-smart bioteknologi til at udvikle deres produkter.

De kalder det bio-harmonisk hårpleje – og har fokus på anmeldelser og videnskabelige testresultater til at påvise effekten.

Sidst opdateret: 2. april 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.