Færms plantebaserede ost er klar til at erobre verden

Færm-teamet i deres foodtech-laboratorium – danske Færm revolutionerer markedet for plantebaseret flødeost med deres innovative teknologi. Medstifterne Andrea Donau og Mikkel Lau Dupont har skabt en skalerbar B2B-løsning til kantiner, restauranter og mejerier, der ønsker plantebaserede alternativer.
Teamet bag Færm. Foto: Færm

Om ganske få måneder rammer Færms plantebaserede flødeost – Færm original – det danske marked. Herefter er planen for den danske foodtech-scaleup at blive verdensomspændende.

Godt og vel tre måneder.

Så lang tid skal danskerne vente, før de kan mæske sig i plantebaserede ost fra Færm. De sidste produktionstests bliver foretaget i skrivende stund, hvorefter der kan leveres til kantiner og restauranter. Færm sælger nemlig udelukkende på B2B-markedet.

I første omgang leveres deres bud på en flødeost – Færm original – som minder om en klassisk Philadelphia-flødeost i smag og konsistens. Færms version er bare lavet på planteproteiner og enzymer, og ikke på mælkeproteiner og osteløbe, som klassisk ost ellers er.

Administrerende direktør og medstifter af Færm, Andrea Donau, kan næsten ikke vente til vinterens rusk og grå nuancer er skiftet ud med forårets farveinferno.

”Det bliver en kæmpe milepæl, når de første produkter kommer ud. Der ligger så meget videnskab og research bag, og nu kan vi snart høste frugten af vores hårde arbejde. Det bliver fedt, at vi kan gøre kantiner og restauranter lidt grønnere,” udtaler hun til 24Victoria, inden hun følger op.

”Jeg tror og håber på, at vi får en eksplosiv vækst, når vi rammer markedet. Vi får positiv respons, når folk smager produktet. Derudover er kokke også glade, da de netop kan arbejde med produktet på lige vilkår som traditionel ost. Nogle kokke har endda sagt, at de kun vil bruge vores flødeost, når de både skal lave veganske og ikke-veganske sandwicher.”

Ikke nok med Danmark
Andrea Donau og Færms anden medstifter – Mikkel Lau Dupont – er rent faktisk på en stor mission, hvor den forestående indtræden på markedet blot er et lille skridt på vejen. De tænker nemlig stort.

”Vi kunne sagtens have åbnet en butik på en fancy gade og solgt Færm-produkter dér, men vi vil have den størst mulige impact på klimaet og verden. Det er kun spændende for os, hvis der er noget volume og revolutionerende bag vores foretagende. Det andet bliver for hyggeligt, siger Andrea Donau.

Men hvor stor skal volumen så være?

Færms plan er, at de om fem år er at finde i alle supermarkeder i Europa – bare under forskellige brands. Når man vender den pågældende vare om på bagsiden, vil der være et Færm-logo, som vidner om, at deres patent-teknologi står bag. Herudover er det tiltænkt, at USA og markeder som det japanske også skal rammes i fremtiden.

Sådan sælger Færm på B2B-markedet
 
Foodservice i form af restauranter og kantiner køber Færms ost.
 
Plantebaserede virksomheder og/eller mejerier er tilfredse med Færms portefølje og ønsker at producere den under deres eget navn.
 
Plantebaserede virksomheder og/eller mejerier udvikler i samarbejde med Færm dét produkt, de netop ønsker, men ud fra Færms teknologi og research.

Den hårde vej dertil
Lige nu går det godt for Færm, men hvis vi spoler tiden tilbage til opstarten i 2020, så situationen lidt anderledes ud. På et tidspunkt var der kun penge til den forestående uge, og ingen vidste om deres projekt kunne lade sig gøre – end ikke Færm selv.

”Alle industrieksperter, som ved en masse om enzymer og bakterier, sagde, at det ikke kunne lade sig gøre at lave dén ost, vi drømte om,” forklarer Andrea Donau.

Det viste sig dog, at stædighed, research, og en god portion eksperimentering var nok til at skabe et produkt, hvor den rette balance mellem planteproteiner, enzymer, tid og temperatur var til stede.

”Vi brændte en halv million af ved at leje et lokale, bygge et laboratorie, ansætte fire personer og køre over 80 eksperimenter om dagen. I starten gik det ikke så godt, men en dag ramte vi den,” siger Andrea Donau.

Herefter kunne de gøre skeptikerne til skamme ved at lade dem smage på produktet. Reaktionerne var gode, og Færm modtog også en del henvendelser fra store, danske virksomheder om samarbejde eller deciderede opkøb af teknologien. Samtalerne nåede aldrig til økonomi, for Færm trak stikket. 

Færm original er snart at finde i danske kantiner og restauranter. Foto: Færm

Ost i lange baner
Færms helt store ambition er at ændre narrativet om plantebaserede ost. Der er nemlig en masse – og til tider ret konservative – holdninger til ost.

Her har de ofte mødt skepsis over idéen, for de alternativer, der førhen har været på markedet, har ikke haft en særlig høj kvalitet.

Men nu hvor Færm har udviklet plantebaserede ost, der smager godt, og som kan leve op til de samme anvendelsesmuligheder, almindelig ost har, er der uanede muligheder.

”Der findes så mange forskellige oste, vi kan kaste os over. Vi starter ud med smøreost, og når en mozzarella er i hus, kan vi jo altid kaste os over skiveost, brie, parmesan, halloumi og så videre. Indenfor hver type af ost findes der derudover forskellige kvaliteter og varianter. Vi starter med de billige varianter, der har stor volume, men på sigt kan det da være, at vi vil eksperimentere med gourmet-ost,” lyder det fra Andrea Donau.

Færm eksperimenter også i andre oste – for eksempel mozzarella. Foto: Færm

Sidst opdateret: 17. februar 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.