Fra startup til storkøkkener: Færm vinder Mavens Hule og sikrer samarbejde

Færm-teamet i deres foodtech-laboratorium – danske Færm revolutionerer markedet for plantebaseret flødeost med deres innovative teknologi. Medstifterne Andrea Donau og Mikkel Lau Dupont har skabt en skalerbar B2B-løsning til kantiner, restauranter og mejerier, der ønsker plantebaserede alternativer.
Teamet bag Færm. Foto: Færm

Det plantebaserede mejeriprodukt, Færm, er blevet kåret som vinder af Mavens Hule 2025 – en innovationskonkurrence for grønne fødevareiværksættere, arrangeret af Compass Group og Dagrofa Foodservice. Sejren åbner døren til et skræddersyet udviklingsforløb og muligheden for at få produktet ud og leve på foodservicemarkedet.

Mikkel Lau Dupont, COO i Færm, understreger betydningen af sejren: “Der er både ekspertisen, og der er mulighed for at komme volumen på salget.”

Mavens Hule blev afholdt den 8. maj 2025 på Agro Food Park, Aarhus, som en del af fødevareeventet Food, Trends & Sustainability. Her præsenterede fem udvalgte iværksættere, ifølge en pressemeddelelse, deres innovative fødevareprodukter for et dommerpanel bestående af eksperter inden for gastronomi, bæredygtighed og indkøb.

Klimahandling og innovation

Færm imponerede dommerne med sit økologiske, plantebaserede smørbare produkt, fremstillet efter traditionelle mejerimetoder med enzymer, kulturer og valledræning. Produktet har samme proteinindhold som konventionel flødeost og et klimaaftryk, der er 75 procent lavere, ifølge en LCA-analyse udført i samarbejde med Teknologisk Institut.

“Færm forener klimahandling med innovation og viser vejen for fremtidens fødevarer. Deres nytænkning og fokus på lavere klimaaftryk er netop den slags løsninger, vi har brug for i foodservice – og som vi ser stort potentiale i at samarbejde omkring fremover,” siger Anne-Sofie Hattesen, Head of ESG hos Compass Group.

Et enigt dommerpanel

Dommerpanelet, bestående af Anne Ruberg (Procurement Director, Compass Group), Anne-Sofie Hattesen (Head of ESG, Compass Group), Ulrik Nielsen (Head of Food Excellence, Compass Group), Nabil Habhabi (Markedschef, Dagrofa Foodservice) og Bjarke Jeppesen (Årets Kok 2024 og køkkenchef på Treetop), var enige om, at Færm havde det største potentiale.

“Det har været en megafed oplevelse. At stå derinde og pitche foran dommerpanelet, der er uovertruffen inden for madscenen, så kunne jeg godt mærke, at jeg blev lidt mere nervøs end jeg plejer. Det var lidt intimiderende – men samtidig fantastisk og en kæmpe ære at få lov til at fortælle vores historie og mission,” siger Andrea Donau, CEO i Færm.

“Vi glæder os helt vildt til at komme i gang med samarbejdet med Compass Group og Dagrofa Foodservice – det virker til, at det kan åbne mange døre for os, som det ellers ville tage os lang tid at sparke ind, så vi glæder os rigtig meget til, at vi kan få vores produkt ud og leve,” tilføjer hun.

Flere andre spændende startups

Med sejren i Mavens Hule 2025 står Færm nu over for nye muligheder for at skalere deres mejerialternativ og bringe det ud til en bredere målgruppe gennem et stærkt udviklingssamarbejde med kantineleverandøren Compass Group og fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice.

Færm var oppe mod et stærkt felt af fire andre kandidater, som bestod af PlantCarb, Boyond Coffee, Seasonal Wrap og Verdens Ende Mikrogrønt.

Sidst opdateret: 12. maj 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.