Er du klar til digital bogføring?

En mand der tjekker papirer. Måske er han igang med bogføring. Vidste du at der er nye krav til at bogføring for mange virksomheder nu skal foregå digitalt? Læs mere om hvad de nye regler for digital bogføring betyder her.

Flere og flere virksomheder bliver pålagt at bogføre digitalt, og i 2026 bliver det et krav for de fleste. En række værktøjer kan hjælpe.

Allerede fra den 1. juli 2024 har visse selskaber og erhvervsdrivende fonde været pålagt løbende at overgå til digital bogføring, hvis de eksempelvis skal indsende en årsrapport til Erhvervsstyrelsen efter årsregnskabsloven.
Mens blandt andre personligt ejede virksomheder og finansielle virksomheder forventes tidligst at skulle bogføre digitalt fra 2026.
Dog kun hvis deres omsætning overstiger 300.000 kr. om året i de to forudgående indkomstår.

Excel er ikke nok – krav om digital bogføring

E-conomic er en af de virksomheder, der hjælper kunder med at leve op til de nye krav til digital bogføring.
Virksomheden påpeger, at hvis man i dag laver sit regnskab i Excel, skal man inden for de næste år flytte sit regnskab til et digitalt regnskabsprogram, med mindre man er omfattet af undtagelserne.
Det samme gælder, hvis man i dag bruger et digitalt bogføringssystem, der ikke lever op til kravene i loven.

Krav om registreret system

Et krav til et digitalt bogføringssystem er, at systemet er registreret.
På Virksomhedsguiden.dk kan man se, om et bogføringssystem kan benyttes.
Her kan du se mere angående krav og tidsperspektiv for din virksomhed.

FAKTA: Hvad betyder den nye bogføringslov?

Den nye bogføringslov betyder, at flertallet af virksomheder på et tidspunkt har pligt til at bruge et digitalt bogføringssystem – eller en ekstern bogholder. Transaktioner bogføres i et digitalt bogføringssystem.
Købs- og salgsfakturaer opbevares digitalt i det digitale bogføringssystem, når de indeholder nogle specifikke oplysninger.
Desuden er det vigtigt, at selve bogføringssystemet lever op til nogle særlige specifikationer, som blandt andet skal sikre, at transaktioner ikke kan slettes.

Kilde: Virksomhedsguiden

FAKTA: Hvorfor digital bogføring?

Der er flere fordele ved at digital bogføring. Her er nogle eksempler:

    • Man minimerer risikoen for at miste vigtige bilag.

    • Man hjælpes til ikke at begå fejl, når man bogfører.

    • Man letter en stor del af den administrative arbejdsbyrde.

Og set fra et samfundsperspektiv er det en fordel, at indsatsen mod finansiel kriminalitet styrkes betydeligt, fordi myndighederne har lettere adgang til virksomheders regnskaber.

Kilde: e-conomic

Sidst opdateret: 2. maj 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.