Små vejrdatastationer hitter, og Cordulus er specialist på netop dette felt. Derfor er virksomheden i hastig vækst.
”Vi er en vejrdatavirksomhed. Vores forretningsmodel går på, at vi yder en vejrstationsløsning til industrier – for eksempel til landmænd,” siger Jakob Kragelund Larsen, kommunikationsansvarlig i Cordulus.
Cordulus er stiftet i 2015, og en række private investorer er med, mens Danish Agro, Pajbjergfonden og Rockstart er kommet til senere. Danish Agro kunne bruge vejrstationerne samt data- og analysesystemer.
Adgang til forhandlernetværk
Omvendt havde Danish Agro et forhandlernetværk i Nordeuropa, som Cordulus fik adgang til.
”I dag råder vi over 4.000 vejrstationer i hele Nordeuropa, og vi vækster helt sikkert – vi er på en klassisk venturekapital-rejse. Først var vi et rendyrket satellitbaseret firma med overvågning til landbruget, som jo har en naturlig interesse i at holde øje med, hvordan markerne vækster,” siger han og tilføjer:
”Vi har desuden udviklet et AI-værktøj, der gør det muligt at behandle store mængder vejrdata på nye måder. Vi er dag 27 i virksomheden, og halvdelen af vores ansatte er udviklere og dataeksperter.”
En lokal vejrstation
Det fysiske produkt, som Cordulus tilbyder, er dybest set en jernstang med en jordskrue og et vejrstationshoved – det vil sige med blandt andet vindmåler og regnmåler. Og så er den ellers solcelledrevet med et batteri.
”Det er fuldstændig selvkørende, og den står og sender data fra det område, man ønsker,” siger Jakob Kragelund Larsen og tilføjer, at produktet bliver tilbudt kunderne via en abonnementsordning.
Hvordan har I udviklet jeres data?
”Med de lokale målinger, vi får, kan vi for eksempel tage de vejrudsigter, som de amerikanske meteorologiske institutter har, og kalibrere dem med den enkelte vejrstation via AI. Det vil sige via AI-modellerne tilbyder vi en mere præcis vejrudsigt end de traditionelle vejrudsigter. Vi er på den måde 48 procent mere nøjagtige end de modeller, vi sammenligner os med.”
Hvem er jeres konkurrenter?
”Det er firmaer, der laver vejrstationer, og helt ned til regnmålere i byggemarkeder. Det er jo så den laveste ende, vi er oppe imod, men der er nok et hul i markedet lige nu, fordi mange industrier bruger de offentligt tilgængelige vejrdata, og de er ikke nøjagtige nok. Sommerregn kan eksempelvis være superlokalt, og det kan være nødvendigt at tage højde for, at man skal bruge målingerne meget specifikt. Den vejrudsigt, vi giver dig, er præcis i dit område.”
Hvor er I på vej hen?
”Vi er ved at udbrede vores markeder for at komme ind i flere lande, mens vores vejrnetværk løbende bliver større. Desuden kommer der nye forretningsnetværk på. For eksempel ser vi en række energiselskaber inden for grøn energi – især sol og vind – som skal holde øje med, hvordan det blæser lige nu, og hvordan solen skinner. Her kommer vores analyse med en masse big data ind i billedet.”
Hvad koster produktet?
”Vi har en række skræddersyede produkter, alt efter om du er en kommunal vintertjeneste, landmand, interesseret i store regionale datamængder eller noget helt fjerde. I nogle tilfælde følger en fysisk vejrstation med, mens andre løsninger er rent databaserede.”
Hvad er jeres vækstmål?
”Vi arbejder hen imod at give overskud i 2026. Vi har rigtig store ambitioner, for vi tilbyder nogle værktøjer, som er aktuelle for nærmest uendeligt mange industrier, og som kun bliver vigtigere.”