UBS er begyndt at bruge AI-avatarer af deres analytikere – blandt andet for at spare tid.
Ifølge Financial Times er den schweiziske bank UBS begyndt at bruge AI i en lidt opsigtsvækkende form.
De har simpelthen lavet AI-avatarer af deres analytikere for derefter at sende disse videoer ud til kunderne. Dermed kan de ´rigtige´ analytikere spare tid og fokusere endnu mere på produktive opgaver.
Scott Solomon, der er global chef for UBS’ research-teknologi, siger, at der er to årsager til de AI-generede bankanalytikere.
”For det første handler det om vores kunder, og så er det mere effektivt. Det hjælper med at skalere vores videoudbud, som flere og flere kunder efterspørger, og dermed kan vi spare tid, så analytikerne i større grad kan lave research og møde kunderne fysisk,” forklarer han.
UBS benytter sig helt specifikt af OpenAI og Synthesia i deres implementering af AI i organisationen, som foruden videoerne også indbefatter AI-genererede rapporter.
Initiativet blev sat i søen tilbage i januar, og videoerne med AI-analytikerne bliver skabt ved at analytikerne går ind i studie, hvor Synthesia opfanger deres figurer og stemmer.
Bankens HR-afdeling har godkendt det, og alt indhold, som benytter en analytikers avatar, skal godkendes af den ´rigtige´ analytiker, inden det sendes ud til kunden. Her fremgår det også tydeligt, hvis en video er med en AI-avatar.