Ny dansk AI skal nudge dig til at spise grønnere

En bred videnskabelig alliance udvikler nu sundhedsfremmende AI. Foto: Shutterstock

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at købe sundere og mere bæredygtige dagligvarer, når de handler online.

Specialister inden for software, adfærdspsykologi og bæredygtighed fra SDU, AU og KU er gået sammen med Food Organization of Denmark og firmaet Heco et al. Fokus er at udvikle en kunstig intelligens, der kan skubbe folk til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevarer, når de handler online.

Projektet, der hedder Nudge2Green, løber over de næste to år (2025-2027). Det støttes af AgriFoodTure Partnerskabet og er finansieret af Innovationsfonden og EU, ifølge en pressemeddelelse. Lektor i software engineering på Syddansk Universitet og leder af projektet, Mahyar T. Moghaddam, udtaler:

”Vi vil gerne vise, at kunstig intelligens kan bruges til mere og andet end bare at sælge flere varer. Den kan også bruges til at gavne samfundet ved at få os alle sammen til at vælge nogle grønnere og sundere fødevarer i supermarkedet. Og det skal ikke være med tvang, men med små skub, anbefalinger og information.”

Personlige anbefalinger

Projektet tager udgangspunkt i Optius.app, der er udviklet af Heco et al. Det er en app, som allerede er udbredt, og som hjælper brugerne med at få et overblik over deres dagligvareforbrug. Ideen er, at appen skal videreudvikles, så den ved hjælp af data om den enkelte bruger og om produkterne kan skubbe forbruget i en mere grøn retning. Benjamin Heco, Managing Partner i Heco et al, udtaler:

”Fremtiden ligger i ubesværet og let at forvandle alle de elektroniske kvitteringer fra dine daglivareindkøb til smartere forbrugsvalg. Det er lige præcis, hvad vi bygger med Optius.app.”

For eksempel skal appen baseret på personlige præferencer kunne foreslå alternativer til klimatunge fødevarer som kød og mejeriprodukter eller usund og ultraforarbejdet mad. Det kan også være, at den med mærkater, påmindelser eller pop-up-vinduer kan gøre opmærksom på klimaaftrykket og sundhedseffekten af forskellige fødevarer, ifølge pressemeddelelsen.

Skal indsamle data

Det store arbejde ligger nu først og fremmest i at få indsamlet en masse data, ifølge Mahyar T. Moghaddam.

”Der findes ikke i forvejen en stor database over fødevarer og deres klimaaftryk, ernæringsværdi og indhold af skadelig kemi, så det skal vi selv skabe. Dernæst skal vi prøvekøre applikationen og indsamle data om, hvilke typer af nudging der virker bedst,” siger han.

Det bliver forskerne fra SDU, i samarbejde med Heco et al., som får ansvaret for at udvikle den algoritme, der skal drive det AI-baserede såkaldte nudging-system. Mens forskerne ved Aarhus Universitet (AU) står for at designe projektets nudging-strategier med afsæt i den nyeste adfærdsvidenskab. Professor Klaus G. Grunert fra Aarhus Universitet, udtaler:

”Madindkøb er under forandring, efterhånden som forbrugerne benytter flere forskellige kanaler, og der kommer flere digitale indkøbshjælpemidler til. Det giver os nye muligheder for at nudge forbrugerne til at træffe mere bæredygtige valg. I Nudge2Green-projektet vil vi udvikle og teste et værktøj, der fremmer bæredygtige valg – et værktøj, der er state-of-the-art og bygger på en grundig forståelse af forbrugernes madvalg.”

På Københavns Universitet vil forskerne lave livscyklusvurderinger for at levere det omfattende datasæt om fødevarers miljøpåvirkning. Og ude i industrien vil Food Organization of Denmark hjælpe med at sikre, at projektets resultater omsættes til handlingsorienteret indsigt for virksomheder i den danske fødevarebranche.

Sidst opdateret: 19. maj 2025

Ingen kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Del Artikel
Læs også

Abonner på vores ugentlige nyhedsbrev

Du kan blive opdateret på nyheder inden for tech & startups ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev. Vi sender dig en mail med 7 udvalgte artikler tirsdag og fredag.