FCKs AI-drevne selvbetjeningsbod har været en succes, da ekspeditionstiden er reduceret, omsætningen er øget, og fansene er glade for at være first-movers.
I februar 2024 introducerede FCK og Parken som de første i Skandinavien en AI-dreven selvbetjeningsbod, hvor gæsterne ikke skulle stå i kø for at betale, når de hentede mad og drikke. Konceptet hedder Parken GO.
Et år efter er de første resultater i hus, og dé er lovende. Ekspeditionstiden er reduceret med knap 80 procent, mens omsætningen er steget med omkring 10-15 procent. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Dansk Industri.
Resultater, der glæder Venue Director hos FCK, Brian Månsson.
”Vi har set en klar ændring i oplevelsen af, hvordan det er at stå i kø, fordi der stor set ikke længere er kø på det afsnit,” udtaler han i pressemeddelelsen.
Bag om Parken-GO
Den AI-drevne selvbetjeningsbod er placeret på Parkens C-tribune.
Boden fungerer således: Du scanner dit kreditkort ved indgangen, tager dine varer og forlader boden igen. Herefter trækkes betalingen automatisk på dit kreditkort. I boden anvendes der en visual AI-teknologi, der automatisk registrer dine varer, hvilket altså fjerner behovet for at stå i kø.
Der er ikke videoovervågning i boden, men der oprettes en computergenereret avatar af dig, som så slettes igen, når du forlader Parken-GO.
Fremtiden
Som tidligere påpeget har de første resultater været lovende, og der har heller ikke været nogle problemer med teknikken bag. Hvis man ser bort fra de tilfælde, hvor der ikke har været dækning på kortet, er 99,8 procent af transaktionerne gået igennem.
Konceptet har endda skabt ekstra begejstring blandt fansene, oplyser Brian Månsson.
”Generelt set synes FCK-fans, at det er fedt, når vi gør noget, hvor vi er foran de andre klubber. Det gælder på alle plan.”
FCK regner at udvide Parken GO-konceptet til andre dele af stadion.