Det AI-drevne kreative studie, Wonder Studios, som har støtte fra OpenAI, Google DeepMind og Adobe, har rejst 12 millioner dollar i ny kapital. Pengene skal bruges til at fordoble ingeniørteamet og sætte fart på virksomhedens satsning på ejerskab af intellektuelle rettigheder og produktion af originalt indhold. Det skriver Wall Street Journal. AI-underholdning Kapitalrunden blev ledt […]
Det AI-drevne kreative studie, Wonder Studios, som har støtte fra OpenAI, Google DeepMind og Adobe, har rejst 12 millioner dollar i ny kapital.
Pengene skal bruges til at fordoble ingeniørteamet og sætte fart på virksomhedens satsning på ejerskab af intellektuelle rettigheder og produktion af originalt indhold. Det skriver Wall Street Journal.
AI-underholdning
Kapitalrunden blev ledt af den europæiske venturefond Atomico, mens eksisterende investorer som den britiske fond LocalGlobe, den amerikanske kapitalforvalter Blackbird og Adobe Ventures også deltog.
Wonder Studios blev grundlagt af Xavier Collins og Justin Hackney og anvender AI på tre forretningsområder: kommercielle produktioner (content), partnerskaber om IP-rettigheder og udvikling af egne film- og serieformater. Studiet planlægger at lancere en række både kommercielle og originale produktioner i løbet af næste år.
Blandt de tidlige investorer findes flere techprofiler fra OpenAI og Google DeepMind, mens Adobe har investeret gennem sin venturearm. Adobe lancerede i denne uge en ny tjeneste, der gør det muligt for virksomheder at skabe deres egne generative AI-modeller baseret på egne mediefiler. Blandt de første kunder er Walt Disney Imagineering.
En tendens
Investeringen i Wonder Studios markerer endnu et skridt i retning af AI-drevet underholdning. Sidste år investerede blandt andre Andreessen Horowitz i studiet Promise, som planlægger at producere film og serier skabt med generativ AI.
Ifølge Xavier Collins, CEO og medstifter af Wonder Studios, står underholdningsbranchen over for et fundamentalt skifte:
”AI er ved at sænke barriererne for filmproduktion i Hollywood. Vi har kunnet udnytte kraften i kunstig intelligens og kombinere den med den traditionelle fortællekunst,” siger han til Wall Street Journal.
Xavier Collins fremhæver, at det for Adobe i høj grad handler om at bevare en tæt forbindelse til de kreative miljøer, der arbejder på græsrodsniveau:
”En af grundene til, at Adobe investerede i os, er, at det er svært for en stor virksomhed at have en ægte forbindelse til de skabere, der faktisk laver indholdet,” siger han.